dinsdag 24 mei 2022

Gevolgen van een oorlog


 Als ik dit schrijf is de oorlog in Oekraïne al ongeveer 3 maanden gaande en lijkt het erop dat het daar nog wel enige tijd onrustig zal blijven en het is onduidelijk of dit nog gevolgen kan hebben voor eventuele geplande vakanties naar landen meer oostelijk van Tsjechië.

Omdat door deze oorlog, die door Ruslands leider Vladimir Poetin is gestart, alles op zijn kop staat is er opnieuw een hindernis opgeworpen om vrij en argeloos op pad te gaan.

Naast de exorbitant gestegen prijzen van brandstof en energie zijn ook de prijzen van levensmiddelen met tientallen procenten gestegen en, alhoewel dat in sommige kringen ontkent wordt, is het dagelijkse leven bijna onbetaalbaar geworden voor velen.

Ook voor ons heeft het natuurlijk gevolgen en moeten we de broekriem toch flink aanhalen en ook op de vakanties met de camper vooraf goed uitrekenen en plannen wat de kosten en andere gevolgen zijn.

In een deel van Europa zijn daarnaast ook nog enkele corona maatregelen van toepassing dus is een goede planning onontbeerlijk, reden dus om te besluiten óók dit jaar dichterbij huis te blijven dan aanvankelijk gepland waardoor de, in gedachten reeds geplande trip naar Hongarije zal moeten worden verplaatst naar een latere datum.

De afgelopen maanden zijn opgegaan aan het herstel van de camper en deze is, op wat kleinigheden zoals het vervangen van een doorvoer en een ontluchting op het dak en het aanbrengen van een nieuwe UV bestendige toplaag na, nu klaar.

Ook heeft oma in de afgelopen maand een zware operatie ondergaan en is deze nog herstellende en moet ze thuis aansterken, gelukkig mag ze wél op vakantie en daar maken we dan maar gebruik van en gebruiken we zo wat van de opgespaarde vakantiedagen.

Inmiddels hebben we al een korte vakantie met de camper gehad en een week met de kleinkinderen op een camping in Herentals gebivakkeerd zodat we goed konden controleren of de reparaties het houden.

De eerstkomende vakantie zit alweer in de pijplijn en woensdag aanstaande zullen we dan opnieuw een weekje gaan toeren in de streek onder Brabant en Limburg, in België en Duitsland, dit om de kosten laag te houden en bij eventuele problemen snel naar huis kunnen.


donderdag 21 oktober 2021

camper ramp

Camper ramp

 Plotseling wordt de vloer in de camper zacht onder mijn voeten en zak ik enkele centimeters onderuit als ik naar de cabine loop om op de stoel te gaan zitten voor een leuke film op de late zwoele zomeravond.

Ik heb al enige tijd het idee dat de vloer ietwat sponzig lijkt op die plek en ik heb het vermoeden dat de tafelpoot, waar het bed op rust in de neergeklapte stand, ter plaatse door de vloer is gezakt waardoor de stevigheid daar verdwenen is.

Na de vakantie deze zomer besluit ik de vloerbedekking, het zeil, eens te gaan verwijderen en te kijken of er een verstevigd plaatje multiplex in aangebracht kan worden.

Als we het zeil van de vloer verwijderd hebben en ik de schade kan aanschouwen wordt de ramp wel duidelijk, een deel van de vloer, en later blijkt ook de wanden, totaal verzadigd te zijn met water en op enkele plekken zelfs volledig vermolmd en verrot te zijn.


Dat wordt een hele klus om dat weer te herstellen en dat gaat vele dagen werk en vooral flink wat geld kosten.

Omdat we in de winter geen plannen hebben om weg te gaan en we de camper dit jaar weer eens in de schorsing willen doen om zo toch wat extra te kunnen uitsparen aan uitgaven is de eerste stap het bezoeken van de website van het RDW en het schorsen van de camper.

Nu breekt het spannende deel van de werkzaamheden aan en moeten de rotte delen worden blootgelegd en verwijderd, en voorzichtig en met beleid worden de vermolmde platen en balken verwijderd.


Omdat het een hele klus gaat zijn vraag ik zoon Lesley om te helpen zodat ik waar nodig de nodige extra kracht heb om een en ander met bruut geweld op te lossen en Lesley geeft aan dat hij graag wil helpen, en dus is de eerste klus een feit.

Lesley plet als het ware de vloer uit de camper en langzaam maar zeker wordt de schade aan de vloer zichtbaar.


Als de vloer gedeeltelijk is verwijderd blijkt gelukkig dat het plaatwerk van de dragende voertuigconstructie nog volledig intact te zijn en is er weinig tot geen roestschade te ontdekken.

Na de vloer volgen de wanden en blijkt daar ook een en ander flink verrot te zijn en moet er een groot deel van de kastjes en banken uit het interieur verwijderd worden.




Bij elke stap wordt de schade meer zichtbaar en duiken er vervelende plekken op die dan weer zorgen voor meer werk en het nodige sloop en verwijder werk om uiteindelijk tot op de kale huid te raken vanwaar er opnieuw kan worden opgebouwd.


Tijdens het verwijderen van de rotte delen ontdekken we een wel héél grove constructiefout en zien we dat de plastic afwerkkap aan de voorzijde van de opbouw tegen de cabine aan de boven én onderkant te ver is weggezaagd en met een dikke laag kit is geprobeerd af te dichten. De kit is in de loop van tijd hard geworden en losgelaten van de polyester afdekking en het water had vrij spel en heeft vanuit daar een groot deel van het houtwerk kunnen bereiken waarna rotting niet kon uitblijven.

Het herstellen daarvan zal niet makkelijk worden omdat het materiaal gewoon té ver is weggehaald en met polyester niet te herstellen valt, de enige optie is om daar een flinke laag Adheseal ( een ms polymeer kit van Innotec dei werkelijk alles lijmt en zélfs onderwater met tegendruk nog een betrouwbare hechting en afdichting garandeert ) aan te brengen en zo de boel af te dichten.


Na het verwijderen van de probleemplekken in de linkerwand volgt het zo goed mogelijk verstevigen en opbouwen.



Allereerst moet de bevestiging van de opbouw tegen de cabine worden gekopieerd en op maat gemaakt.


                           

Na het op maat maken volgt het passen en aanbrengen zodat er een eerste vaste punt ontstaat van waaruit de verdere opbouw kan plaatsvinden.



Als de linkerwand is gedaan en de structurele stevigheid weer is hersteld volgt de rechterwand en worden ook hier de slechte delen verwijderd.



Aan deze kant valt de schade mee en is er minder rot dan bij de linkerwand maar omdat deze wand ooit door hitteschade is kromgetrokken moet hier dan weer wel meer isolatiemateriaal verwijderd worden omdat dat over grote stukken door de hitte was weggesmolten ( op de foto's niet te zien omdat dat tegen de buitenhuid zit )

Na het verwijderen volgt ook hier weer eerst de opbouw van het geraamte en daarna de isolatieplaten en binnen afdekking, maar eerst het kopieëren van de bevestigingsplaat tegen de cabine, welke uit meerdere delen bleek te bestaan en waarvan de lijm, als die er al tussen gezeten heeft, volledig is gedesintegreerd en de platen gewoon loslieten van elkaar.


Omdat het kopieëren met de kopieërfrees bij de eerste wand echt goed ging werd ook hier gekozen voor deze werkwijzen en was deze klus al na enkele minuten geklaard.



Omdat deze wand op enkele plekken nogal was kromgetrokken is tegelijkertijd met het verstevigen en herstellen ook zoveel mogelijk de buitenwand weer enigszins vlak getrokken door er aan de buitenkant een constructie tegen te monteren die het aandrukken van de polyester huid makkelijker maakte.


Langzaam maar zeker volgt ook hier weer het herstel en krijgt de wand weer zijn stevigheid en worden de rotte delen vervangen en worden er hier en daar extra verstevigingen aangebracht om de wand weer bijna vlak te krijgen.


Na de verstevigingen volgt het plaatsen van de isolatie en afdekking.


We zijn er nog niet maar hopelijk lukt het om aanstaande zondag samen met Lesley de vloer er weer voor het grootste deel in te krijgen.

Het herstellen van de vloer verloopt goed en er wordt een volledig nieuw geraamte aangebracht en na het plaatsen van de isolatie op de ondervloer kan de bovenkant van de vloer worden afgedicht.




Als de vloer weer is hersteld is het tijd om de vloerbedekking weer op zijn plaats te leggen en te verlijmen waarna de binnenwanden weer worden behangen met een stevig vliesbehang in vrijwel dezelfde kleur als het oude materiaal.




Na het opnieuw beplakken van de wanden kan het interieur weer worden teruggeplaatst en de gordijnen weer worden opgehangen.





Na de voorkant gezien te hebben en weer te hebben hersteld rijst nu toch de vraag of er nog meer vochtschade is aan de campervloer en wanden en omdat het lijkt alsof er aan de achterkant ook iets mis lijkt in de bagageruimte, besluit ik om daar ook eens polshoogte te gaan nemen en prikken Lesley en ik op een paar plekken om te zien of er ook verlies van stevigheid is.

Bij deze controle schrikken we ons rot, over de hele breedte van de vloer aan de achterkant is er rot gevonden en dat loopt door tot bijna een meter naar voren en als we ook hier het interieur hebben verwijderd wordt pijnlijk duidelijk dat dit wel heel veel erger is dan we hadden verwacht.

De reden van deze rot is ingedrongen water in en door de schroefgaten van de aluminium afdekstrip boven de bumper en de bumper bevestiging.

Een jaar of 7 geleden hebben we een schade gehad aan die bumper die veroorzaakt was door iemand die op een parkeerplaats van een supermarkt tegen de camper gereden was en doorgereden is zonder een briefje achter te laten.

Deze schade is echter wel hersteld door een " erkend camper herstelbedrijf" wat ons door de verzekeraar werd aangewezen maar bij onze inspectie van nu blijkt dat de herstelwerken niet juist zijn uitgevoerd en het bedrijf nergens een goede kitstrip heeft geplaatst waardoor de afdichting totaal onvoldoende bleek en nu dus deze rotte plekken had veroorzaakt.

Dat betekende dus slopen en zoeken hoe groot de schade uiteindelijk zou zijn.




Omdat er teveel rot bleek te zijn en een simpel herstel niet mogelijk was is besloten om ook hier weer een groot deel van vloer en wanden te gaan slopen en herstellen door eerst een nieuw geraamte aan te brengen en daarna isolatie en nieuwe binnen beplating.

   





Als het herstel klaar is en de douche ruimte nu is bekleed met waterbestendige polyester plaat van 4 mm dik wordt het tijd voor het terugplaatsen van de tussenwand tussen het bed en de doucheruimte en het herplaatsen van de hangkastjes en het bedframe.



Bij het herstel van de achterwand blijkt bij het plaatsen van de tussenwand dat de ronde afwerkingsplaat aan bovenzijde is verzakt en moest er een stukje van de wand worden afgezaagd om alles weer passend te maken, later zal blijken dat hierdoor de douchedeur niet meer helemaal perfect sluitend en draaiend te krijgen wat uiteindelijk toch nog aardig lukt.



Na het herstellen van de wanden en het bed komt nu de grote uitdaging van het opnieuw maken van de onder en bovenkast van de toiletruimte omdat deze niet meer gebruikt kunnen worden, de reden hiervoor is dat de vloer van pvc uit een stuk bestond en tijdens de sloop her en der scheuren zijn ontstaan waardoor een groot deel niet meer te gebruiken was en er gekozen moest worden voor een nieuwe vlakke ondervloer.



Het is een hele klus om alles op maat te krijgen en de nieuwe badcel te maken maar uiteindelijk is het gelukt en mag het resultaat er zijn.


Na de badcel en toiletruimte is het nu tijd om de airco terug te plaatsen en het bed af te werken zodat we eindelijk weer gebruik kunnen maken van ons vakantiehuisje op wielen.
Intussen zijn, omdat lijm en kit nou eenmaal moeten drogen, ook de gordijntjes en de wandbescherming terug geplaatst en de gordijnen en rolhorren gemonteerd.





Wat in eerste instantie leek op een klein probleempje met een doorgezakte vloer bleek achteraf een megaklus te zijn en moest bijna de halve camper worden hersteld vanwege de jarenlange onzichtbare lekkage.

Als laatste klus was het terugplaatsen van de aluminium strippen en de rok rondom de camper gepland en ook die klus verliep, na opnieuw wekenlang wachten op droog weer, gelukkig goed en staat de camper er weer fris en fruitig op met de nieuwe witte inlegbies die de ouderwetse grijze heeft vervangen.


Na het volledig controleren en hier en daar vervangen van de kit was het nu dan toch ook tijd voor een paar nieuwe sloffen en werden er door René van Duin, van garage Autototaal een paar all-season banden opgelegd zodat we de komende 5 jaren ook daar geen omkijken meer naar zouden moeten hebben.



Ook de beschadigingen aan de "pet" zijn aangepakt en gerepareerd met vezelversterkte polyester pasta.



De enige klusjes die nog zijn blijven liggen vanwege het tijdgebrek door de af en toe niet aflatende regen en het bizar slechte weer zijn het aanbrengen van een nieuwe UV bestendige polyester laklaag op het dak en het leggen van een nieuwe pvc laminaatvloer in de camper. Afgesproken is om dat in de 3 laatste weken van juni te gaan proberen.

* :) Deze productie kwam mede tot stand door de geweldige steun en hulp van onze zoon Lesley, die ik hierbij van harte bedank en hem hiervoor eeuwig dankbaar ben. Dat hij het zolang met me heeft uitgehouden is al een prestatie op zich, maar dat terzijde. :)