En toen was er Herentals April/Mei 2022

Herentals April/Mei 2022

Enkele weken geleden kwam zoon Raymond met het idee om in plaats dat opa en oma de kleinkinderen zouden meenemen op een korte vakantie het plan om weer eens samen met de kleinkinderen op vakantie te gaan, ongeveer net zoals destijds in Vielsalm, gewoon camper met opa en oma en caravan met zoon, schoondochter en de zonen op de camping en vakantie.

Het vinden van een camping met voorzieningen voor de kleinzoons was nog niet eenvoudig en dan vooral omdat de leeftijden en dus de interesses van de beide jongens net iets verder uiteen lagen dan we eigenlijk gedacht hadden.

Uiteindelijk na enige zoektochten vonden we dan toch een tussenoplossing en zouden we neerstrijken op camping domein de Schuur in Herentals, een camping voor "het hele gezin"  zo luidde de omschrijving.

Toen het eindelijk tijd was om te vertrekken bleek dat schoondochter Sharon helaas nog een dag terug moest om te werken maar daar was goed een mouw aan te passen dus kon de vakantie toch nog gewoon doorgaan.

Dag een:

'S morgens op tijd vertrokken we dus met de camper, en de kleinzoons, richting Herentals en al snel raakten we in een gigantische file bij Zwolle die onze reistijd met bijna twee uren zou verlengen bleek aan het eind van de file.

Na Zwolle kon eindelijk het gas erop en ging de reis gestaag door tot aan de eerste rustplaats waar even de benen en beentjes gestrekt konden worden.

Opa? hoelang duurt? was een vraag die Giuliano al menigmaal gesteld had onderweg en hij dacht dat we er nu toch wel bijna zijn moesten, maar helaas, het zou nog wel enige uren duren vertelde ik hem en keek in zijn bijna betraande oogjes.

Dat viel Giuliano toch wel erg tegen, meer omdat zijn spanningsboog voor wat betreft geduld bijzonder klein is, en om de vijf minuten kwam dezelfde vraag terug: Opa? hoelang duurt? terwijl ik hem dan geruststelde en zei dat er alweer 5 minuten af was en we nog maar ... kilometer hoefden te rijdenen dat ook de tijd alweer korter was geworden.

Uiteindelijk na vijf en een half uur reizen was het dan zover, we stonden voor de slagboom van de camper en opgetogen stapten beide kereltjes uit en riepen luid, VAKANTIEEEEE.

Terwijl we bij de receptie de aankomst regelen en een leuk ontvangstgeschenkje krijgen maken de jongens al plannen voor morgen, want morgen willen ze iets leuks gaan doen en opa en oma moeten mee want papa en mama komen morgen pas en dat duurt veel te lang :)

Terwijl we de camper installeren helpen de jongens ons zo goed als ze kunnen en vragen steeds aan oma, die pas een open hartoperatie gehad heeft, of het wel goed gaat.

Na de installatie lopen we even een rondje om de camping en vooral de speeltuin naast de camper te verkennen en kijken we ook nog even bij de kleine dierenweide die vlakbij is ergens naast de restauratie.

Als dat gedaan is wordt het tijd voor eten en halen we een paar zakken friet en nemen we wat sla uit de koelkast met een stukje vlees voor het avondeten.

We spreken met de jongens af dat ze elke avond om 9 uur in bed moeten om te slapen omdat het een hele lange vakantie gaat worden als ze al vanaf de eerste dag moe zijn omdat ze te weinig slaap krijgen en de jongens gaan hiermee akkoord, en dus om 9 uur is het verhaaltjes tijd voor oma en knuffelen kusjes tijd voor opa, die er niet aan ontkomt om toch nog even bij ze te moeten gaan liggen tot ze in slaap vallen.

De eerste dag is goed verlopen en iedereen heeft zich vermaakt zodat we goede hoop hebben op het verloop van de komende dagen.

Dag twee:

Goedemorgen opa, goedemorgen oma, lekker geslapen? ikke wel :) Giuliano wekt ons met een vrolijke stem en maakt intussen zijn broertje wakker: broertje, bombom jij ook wakker worden ? jij ook lekker geslapen? ikke wel :) en nu is ook Saverio van de partij: goedemorgen gekke opa, goedemorgen oma, ik ben wakker, jullie ook? Ik wil naar opa, ik wil bij opa in bed, en daar komen ze aan en klimmen in bed bij opa en oma.

Oma mag wel op hun bed slapen gaan dan blijven zij wel bij opa, want bij opa hebben ze nog nooooit gelegen vandaag :).

Als oma weg is gaan we dan maar samen op avontuur, samen op safari in de camper op de camping, en terwijl ik met mijn handen een verrekijker maak kijken de jongens met grote ogen naar wat die gekke opa nu weer bedacht heeft.

Ik zie een grote olifant, daar, helemaal achteraan, en een paar wilde ezels, en een leeuw en, en.... de jongens doen ook mee en zitten nu ook helemaal in het spel en de safari wordt steeds leuker we zin zelfs een paar tonhaaien en een grote slang die ons wil komen opeten en dus duiken ze onder de dekensmet hun hoofdjes om zich te verstoppen en trekken opa mee in veiligheid :)

De eerste ochtend is een spel om nooit meer te vergeten en een mooie gelegenheid om er elke ochtend mee te beginnen, dat moet ik onthouden.

Omdat we gisteren meer dan een halve dag hadden gereden en opa toch wel erg moe was zou er vandaag een rustdag worden ingelast en dus was de enige bezigheid een enkele keer in de speeltuin op het campingpark en een rondje dierenweide.

Halverwege de middag komen de papa en mama met de caravan en helpen de jongens hen met het opzetten en inrichten zodat papa en mama ook vakantie kunnen gaan houden :)

De dag gaat verder rustig voorbij en ik kan zelfs nog een uurtje rusten tussen de middag bezigheden door en als de avond valt zijn de kinderen moe en voldaan en is het tijd voor het traditionele vuurtje stoken in de vuurschaal.

Het vuur wordt opgestookt en de barbecue gaat tegelijk mee aan en Giuliano wil zijn kookkunsten laten zien wat hem erg goed afgaat.

Een lekker stukje vlees later en ruim twee uur kampvuur wordt het dan tijd om te gaan slapen voor de jongens en leest oma hen een verhaaltje voor het slapen gaan en enige minuten later zijn ze in diepe rust.

Wij blijven nog even bij het vuur zitten en genieten nog even na van de dag alvorens we ter bedde gaan :)

Dag drie:

Vandaag is het zondag en weer een rustdag, nu voor de papa en mama en opa en oma terwijl opa toch wat moet sporten vinden de jongens en zorgen ervoor dat ik me niet verveel met voetballen, jeu de boule en wandelen.

S middags wandelen we met Sharon en de kinderen naar een hertenweide die vlakbij ligt en waar we al een paar avonden wat pauwen horen roepen en als we daar aankomen blijkt het een privé tuin te zijn met omheining waar we niet dichterbij kunnen komen en dus helaas rechtsomkeert moeten maken.

Ook deze avond werd er weer gebarbecued en wilde Giuliano zijn kookkunsten laten zien, maar omdat er iets mis ging in de interne communicatie was hij ineens heel erg boos op opa en iedereen om  zich heen.

Hij wilde alle worstjes die we die middag hadden gekocht in de supermarkt zelf roosteren terwijl ik dacht er snel even vier klaar te maken omdat zijn papa en mama honger hadden en dus snel wilden gaan eten, hij had daar wel een heel jaar voor geoefend vertelde hij ons toen.

Uiteindelijk kwam alles goed en is ook deze avond fijn verlopen en was ook deze dag weer een leuke dag :)

Dag vier:

Vandaag komen Marcella en Iselin op bezoek en de kinderen zijn hieper de pieper en bijna niet meer in toom te houden en als de kleindochter eindelijk arriveert wordt ze helemaal meegesleurd in het spel van de jongens en genieten ze merkbaar van elkaars gezelschap.

Daar hadden ze lang op gewacht en dat lieten ze zich niet meer afpakken, spelen, rennen en bij de diertjes kijken, alles moesten ze aan hun lieve kleine nichtje, die volop genoot van alle aandacht, laten zien.

Toen het tijd was voor haar middagdutje wilde Iselin niet slapen en kroop nog sneller het bed uit dan ze er werd ingestopt :) die had haar neefjes ontdekt en wilde er niet meer bij weggehouden worden :)

'S avonds na het avondeten gingen Marcella en Iselin weer naar huis en was het een beetje een domper voor de jongens maar ook vanavond ging het slapen gaan toch erg goed en zijn ze ook nu in korte tijd weer in dromenland.

Dag vijf:

Dinsdag, dus tijd voor...... Hidrodoe, een water doe park voor het hele gezin waar voor de kinderen allerlei leerzame dingen te doen zijn op het gebied van drinkwater en water in het algemeen.

De dag was leuk en vooral gezellig maar erg warm, de zon scheen volop en uiteindelijk liepen we er allemaal rond in ons T-shirt en brak het zweet ons uit alle poriën naar buiten.

'S middags hebben we gebruik gemaakt van de restauratie van Hidrodoe en een paar heerlijke poffertjes en wat tosti's gegeten waarna de kinderen weer opnieuw de speelhal binnen gingen om zich te vermaken met het water :)

De middag verliep leuk en toen we 's avonds weer bij de caravan waren hebben we opnieuw wat vlees op het vuur gegooid en wat lekkere aardappelen met groente voor erbij genomen.

Vol, moe en voldaan gingen de kinderen weer op tijd naar bed en eindigde ook vandaag weer een mooie dag.

Dag vijf:

Woensdag, en dus voor opa en oma een verplichte rustdag.

Na de drukke en vermoeiende dag in Hidrodoe was het nu echt tijd voor een goede dag rust voor opa en oma omdat al die inspanning natuurlijk wel het nodige gevergd had  van onze spieren en botten.

Afgesproken met Raymond en Sharon was dat zij vandaag iets leuks zouden gaan doen met de kinderen en dus zou het voor hen een leuk gezellig dagje met het gezin worden en een bezoekje aan de dierentuin stond dus op de planning.

Het was opnieuw een dag die begon met zonneschijn en in de loop van de dag kwam er toch flink bewolking opzetten waardoor het eigenlijk wel kouder was dan verwacht.

Opa en oma genoten van de stilte en de rust en konden even heerlijk bijtanken en aan het winkelen slaan voor de komende dagen.

Aan het eind van de middag nog even een terrasje pakken bij de taverne en als we er net zitten komen Raymond, Sharon en de kleinkinderen aanrijden in de auto.

Als de kleinkinderen ons aan de tafel zien zitten lopen ze op ons af en gaan er gezellig bij zitten en genieten mee van de hapjesschaal die we hadden besteld en even later schuiven ook Raymond en Sharon aan en genieten we gezamenlijk van een hapje en een drankje.

Als het tijd is voor het bereiden van het diner gaan we naar de camper en caravan en doen oma en Sharon de voorbereidingen voor het eten, aardappeltjes met broccoli en verse worstjes.

Na het eten is het al vrij laat waardoor de kinderen maar een korte tijd hebben om te wennen aan het naar bed moeten maar het gaat eigenlijk best wel goed en enige tijd later zijn de jongens alweer in diepe rust en snurken ze erop los.

'S avonds natuurlijk het inmiddels standaard kampvuurtje in de vuurschaal en kunnen we ons warmen aan het vuur onder genot van een lekkere kop koffie en een drankje en alweer een hapje :) het is immers vakantie en dan hoort overvloedig eten en drinken er ook soms bij.

'S nachts is het opnieuw rustig en de jongens slapen als een roos en bij het ontwaken zijn ze ook vandaag weer goed uitgerust, zoals Giuliano ons elke ochtend meedeelt.

Dag zes:

Donderdag is eigenlijk een rustdag voor Raymond, Sharon en de kinderen maar halverwege de dag begint iedereen in te kakken en hangt in de stoel alsof ze de Kilimanjaro hebben beklommen.

Als ik voorstel om een wandeling te gaan doen in de begijnhof in Herentals omdat iedereen nu omvalt van verveling heeft iedereen daar wel een beetje zin in en vertrekken we met de auto naar de Begijnhofpoort om daar te starten met de wandeling.

Aangekomen valt het wel wat tegen en het hoofgebouw van de ooit zo geroemde instelling was afgesloten en zwaar verwaarloosd.

Ingegooide ruiten van het hoofdgebouw en de naastgelegen wasserij en op het binnendeel waar ooit de mooie begijnhoftuin was waren er inmiddels nieuwbouw huisjes verschenen in een bouwstijl die er totaal niet paste en volledig afbraak deed aan het historische hof.

Na de wandeling besluiten we om een bezoek te brengen aan de naastgelegen supermarkt om wat eten te kopen voor morgen en halen er wat groente en wat lekkers voor bij de koffie waarna we de terugweg naar de camping vatten.

Op de camping aangekomen moet er natuurlijk wel een ijsje gekocht worden voor de jongens want dat had ik beloofd dus lopen we samen naar de balie om er een paar lekkere schepijsjes te bestellen.

Na de ijsjes zitten we nog een tijdje buiten de camper aan tafel en de jongens spelen wat op hun tablet, voor de eerste keer deze vakantie, en zit opa deze blog aflevering bij te werken :)

Dag zeven:

Het is vrijdag en bijna is de vakantie voorbij en aan de kinderen kan je merken dat óók zij dat in de gaten hebben, er is weinig fut in te branden en om het minste of geringste wordt er gekibbeld onderling.

Ook vandaag komen er nieuwe gasten aan en in één van de campers een gezin met 2 kinderen waarvan een meisje van 5 jaar waar Saverio eigenlijk wel mee wil spelen zodat het uiteindelijk toch ook voor de jongens een redelijk leuk dagje geworden is en als ze 's avonds in bed kruipen zijn ze moe en tevreden.

Dag acht:

Helaas is vandaag de vakantie voorbij en moeten we al redelijk op tijd vertrekken richting huis maar als we goed en wel op weg zijn horen we in het nieuws dat er een flink ongeluk gebeurd is op de snelweg waarop wij ons bevinden en staan we pardoes ook op de terugreis in een file die meer dan 2 uur zal duren.

Spelen in de camper tijdens de file

Na een vermoeiende reis komen we thuis aan en zetten we de kinderen af bij huis en rijden dan zelf snel door naar huis, het is inmiddels al 18:30 uur en ook vandaag hebben we ruim 6 uur gereden en is de filevakantie, zoals Giuliano hem noemde, voorbij.