Zomervakantie 2010

Zomervakantie 2010, Obersee / Königssee, Nationalpark Eifel.

In de zomer van 2010 hadden we het plan om zuid Duitsland, en dan met name het gebied rond Berchtesgaden, te gaan bezoeken en te gaan kijken bij het beruchte huis van Adof Hitler op de bergen tussen Duitsland en Oostenrijk. Volgens de vele informatie die ik hierover kon vinden moest dat wel heel bijzonder zijn en dát wilde ik natuurlijk graag even zien. Marianne was het er mee eens en we trokken vol goede moed en een boordevolle camper naar het zuiden des buurlands.

Fulda:

Onderweg stoppen en overnachten we op een camperplaats in Fulda, we bekijken de Kathedraal en de Paulustoren van de stad en reizen daarna verder en hebben geen tijd voor treuzelen, het gaat ook deze keer weer een lange reis worden.

Camperplaats Rasp in Oberau:

Als we aankomen is het aan het eind van de middag en de lucht ziet er erg dreigend uit, er wordt hevige onweer voorspeld en we zoeken een plekje op de grote camperplaats.

Als we ons willen melden is er niemand aanwezig en hangt er een briefje of we zo vriendelijk willen zijn het geld voor de overnachting onder het raam door te schuiven, het vertrouwen in de mens is hier wel erg groot.

Berchtesgaden:

De volgende ochtend bezoeken we Berchtesgaden om ons te oriënteren en winkels te zoeken waar we de komende week onze boodschappen moeten kopen en drinken gezellig een kopje koffie bij een van de restaurantjes.

Op de weg terug naar de camperplaats zetten we de camper aan de kant op een parkeerstrook en maken wat foto's van het indrukwekkende uitzicht.

Bergen en nog eens bergen overal waar je heen kijkt het landschap is adembenemend mooi en de streek is in één woord geweldig om te zien.

Rossfeldstrasse panoramaweg:

We hadden het idee om over de Rossfeldstrasse naar de overkant te rijden en dan te kijken wat voor moois er in buurland Oostenrijk te zien was maar we komen helaas niet verder dan een paar kilometer de berg op wanneer plotseling al het koelwater uit de motor verdwijnt en de camper gevaarlijk begint te koken, dit ziet er niet goed uit. Wanneer ik onder de motorkap kijk zie ik dat het expansievaatje met de automatische luchtscheider dwars doormidden is gebroken en niet meer te repareren is.

Met een flinke hoeveelheid ducktape  en wat geduld weet ik de boel nog enigszins te repareren en kunnen we stukje voor stukje weer terug rijden om op de camperplaats te geraken.

Op de camperplaats aangekomen zit er toevallig een loodgieter aan de bar van het kleine huisje op de plaats en blijkt dit een vriend van de eigenaar te zijn. Als ik hem vraag of hij voor ons wat fitwerk wil doen om een noodoplossing te maken voor het euvel gaat hij direct aan de slag en maakt, naar mijn tekening, een stukje leidingwerk waarmee we de leidingen weer herstellen.

De volgende dag gaat de camper naar de lokale garage en wordt de motor nagekeken en alle olie word afgetapt en het blok gereinigd, dit was nodig volgens de garagist en tegenspartelen had geen zin. Kosten ruim € 700, - en daarmee was meer dan de helft van het vakantiebudget verdwenen.

Gelukkig was er met het motortje niets aan de hand en bleek achteraf dat de garagist er een flink slaatje uit had geslagen en ons getild heeft voor werk dat hij nooit heeft uitgevoerd, maar dat blijkt pas achteraf en dan zijn we al lang en breed weer thuis.

2e poging.

Gelukkig lukt het na de reparatie, die bijna een week duurt, wel om de panoramaweg te beklimmen en genieten we van het uitzicht.

Ik heb weer het volste vertrouwen in ons campertje en de 2e poging ondernemen we tegen de avond en doen de panoramaweg in het schemerdonker.

Obersee:

We boeken een boottochtje over de Königssee naar de Bartolome kerk en daarna gaat het naar de overkant waar we kunnen uitstappen om de Obersee te bezoeken.

Na een korte wandeltocht over behoorlijk scheefhangende paadjes bereiken we de Obersee.

Het water in dit bergmeer is kristalhelder en je kan het zonder problemen drinken, aan de overkant waar je ook nog heen zou kunnen lopen ligt een soort van boerderij waarin een hotel restaurant is gevestigd. Voor ons dat echter te ver en we besluiten om aan de lage zijde te blijven en genieten daar van het koele water, het is inmiddels boven de 36 graden en niet meer uit te houden, we gaan daarom het water in om af te koelen.

Na heerlijk te zijn afgekoeld nemen we op de terugweg een kopje koffie in het restaurantje aan het begin van het wandelpad.

We wilden de nacht doorbrengen op de parkeerplaats bij de hoofdingang van de Königssee maar kregen bezoek van een politiemannetje in een Porsche die wel even aan zijn blonde begeleidster wilde laten zien hoeveel macht hij had en slingerde zonder pardon alle campers die er stonden bij voorbaat wel even op de bon zo dacht hij.

De knuppel kreeg flinke tegenspraak van een collega politieman uit het noorden van Duitsland en deze wees zijn collega op het feit dat de borden niet duidelijk genoeg aangaven dat overnachten hier niet mocht en vroeg zich af of het mannetje zijn eigen zakken met de boetes wilde vullen.

De Berchtesgadener agent wist van geen ophouden en dus vertrokken alle campers,.... behalve.... wij.

Ik had onderweg ontdekt dat mijn linker koplamp af en toe wegviel en ik daar geen licht meer had en omdat het avond was geworden en al behoorlijk schemerde gaf de agent mij gelijk in mijn bevinding dat nu gaan rijden niet veilig was en liet ons bij wijze van uitzondering staan maar... NÜR FÜR EINE NACHT, dát maakte hij wel even duidelijk, nog een nacht blijven zou resulteren in een dubbele bekeuring en omdat wij dat niet zagen zitten zijn we de volgende ochtend na het vervangen van de lamp dan ook vertrokken, maar dan ook helemáál vertrokken uit Berchtesgaden. Bij zulke onvriendelijke mensen met machtswellust wilde ik niet langer blijven.

Kuchl:

Vanuit Berchtesgaden ging de reis naar het erholungsgebiet Bürgerausee in de marktgemeinde Kuchl waar we op de camperplaats overnachten.

De kunstzinnige inrichting van het parkeerplaatsje annex ontspanningsterrein was wel leuk bedacht.

Ook nu was de zonsondergang prachtig om te zien en moesten er natuurlijk weer foto's gemaakt worden.

Iphofen:

Einersheimer tor, Iphofen.

Het middeleeuwse stadje Iphofen nodigde uit tot een wandeling waar weer veel mooie foto's konden worden gemaakt en we weer konden genieten van de oude bouwstijlen.

In de pittoreske straatjes was het heerlijk wandelen terwijl de stralende zon elk plekje echt tot zijn recht deed komen.

De lakenhal aan de rechterzijde was ooit een bedrijvig handelscentrum van de stad.

De oude poorten van de stad waren goed gerestaureerd en werden regelmatig onderhouden.

Rechts:Het restaurantje annex wijnhandel aan nodigde uit tot het nemen van een drankje.

Bad Hönningen:

Iphofen:
Iphofen

Iok Iphofen is weer zo'n typische Duitse altstadt waar we in de stralende zon door de smalle straatjes en steegjes wandelen om al dat moois te bekijken.

Vooral de grote hoeveelheid kleine torentjes en torendaken vallen hier op, dit moet ooit een erg rijke stad, en de handel moet er groots en winstgevend zijn geweest.

Aschaffenburg:

Kasteel Aschaffenburg.

Dan gaat het verder naar de laatste stop bij Aschaffenburg waar we een bezoek brengen aan het slot en de kasteeltuin.

Pompejanum museum, Aschaffenburg.

In Aschaffenburg bevindt zich ook het Pompejanum museum, een gerestaureerde Romijnse woning met prachtige tuin terrassen en een fontein partij. Helaas zijn hiervan veel foto's zoekgeraakt.

De fontein muur.

We sluiten de vakantie af met een bezoekje aan bauernhof Mäteling voor de laatste overnachting en een ontbijtje voordat we naar huis aan en kijken alweer uit naar de volgende vakantie.