Zomervakantie 2022

Zomervakantie 2022.

Vrijdag 1-7-2022

Het is zover, na 2 jaren van corona en andere ellende kunnen we eindelijk weer op zomervakantie.

Omdat Oma mooi op tijd  klaar is met de werkzaamheden kunnen we vroeg op pad en start opa de camper al om 11:00 uur 'smorgens, dat is vroeger dan verwacht en daardoor hebben we een tijdwinst van bijna 2 uur te pakken die we kunnen gebruiken om de eerste dag wat extra kilometers te pakken.

400 kilometer en enkele langzaam rijdende files later staan we dan eindelijk om iets over zes 'savonds op de camperplaats in Geierlay waar we morgen de langste hangbrug van Duitsland willen gaan bezoeken.

Het is mooi weer en het zonnetje schijnt dus hebben we nog een deel van de avond om even lekker uit te rusten en heerlijk te ontspannen dus zetten we de stoelen buiten en gaan we aan de koffie.

Vanavond is het begin van de lange vakantie van 4 weken en morgen na het bezoek zal ik proberen elke dag de blog bij te werken met een kort verhaaltje en wat foto's.

Zaterdag 3-7-2022

Vandaag is het de bedoeling om de Geierlay hangbrug te gaan bezoeken, de langste hangbrug van Duitsland, en al vroeg gaan we op pad en wandelen we door een heerlijk koel bos, al klimmend, naar de hangbrug over de kloof.

Het is een mooi gezicht en de wandeling er overheen is een leuke belevenis alhoewel niet echt spectaculair is het toch redelijk hoog en lang.

Als we terugwandelen over de weidse velden genieten we van de zon en het mooie uitzicht en zo is de eerste echte vakantiedag ten einde.

Na de wandeling hebben we nog ruim tijden rijden we door naar de volgende camperplaats in Ladenburg.

Zondag 4-7-2022

Vanmorgen scheen al mooi op tijd de zon op de camper en begon het flink warm te worden, het was nog maar 5 uur en we hadden nog geen zin om op te staan en dus bleven we nog liggen tot het echt niet meer uit te houden was.

Natuurlijjk begon de dag met een straffe kop koffie en het klaarmaken van de broodjes voor vandaag, de tasjes werden ingepakt want vandaag vallen we met de neus in de boter want juist dit weekend is er een oldtimer rit en is de jaarlijkse museumdag van het dr. Carl Benz Museum

Het is dan al vroeg dat we vertrekken omdat bij uitzondering het museum vandaag vanaf 11:00 uur geopend is in plaats van om 14:00 uur en er rondom het museum van alles te doen is en om precies 11:00 uur komen we aan bij het museum.

De kaartjes worden gekocht en tevens een fotovergunning omdat foto's het bewijs zijn dat we er geweest zijn :) als we de kaartjes krijgen geeft de mevrouw aan de toegang ons tevens 4 lootjes voor de tombola waar Marianne natuurlijk weer geluk heeft en een mooie plaid wint, geheel in stijl van de oltimers van weleer.

Het is vandaag 31 graden boven nul en er zelfs uit de wind nog warmer zodat oons het zweet langs de rug loopt, ongelooflijk wat een hitte.

Als we het musem hebben gezien en naar de buitenplaats gaan staat daar de Benz-1 waar volgens de informatie op facebook vandaag ritjes worden gedaan waar je kan meerijden maar het karretje, want meer is het niet, staat sil.

Als ik de chauffeur van het voertuig aanspreek en vraag of er vandaag ritjes zijn legt hij uit dat de leiding het niet verantwoord vindt vanwege de krappe ruimte en daarom heeft besloten geen ritjes te doen vandaag, maar de man biedt aan om het voor mij toch even te proberen en als hij terugkomt glimlacht hij en gebaart me dat het kan doorgaan :)

Het starten vergt even een helpende hand van de leiding en dan pruttelt het karretje van putt  putt  puttputtputt....en de motor loopt :) en alleen het geluid al is een gewaar wording op zich :)

Als de chauffeur plaats heeft genomen en de rem erop heeftmag ik op stappen en met behulp van een smal traptreetje klim ik op de zitplaats naast de chauffeur, knus tegen elaar :), veel ruimte hadden ze vroeger niet in de eerste auto ter wereld ;)

x filmpje

Het ritje is fenomenaal en dit mee te maken is ongelooflijk mooi, dat maak ik nooit meer denk ik bij mezelf en breed lachend geniet ik van het ritje.

Als we op het eind zijn bedank ik de chauffeur en help ik nog even mee het zware gevaarte op zijn plek te drukken, intussen zou oma een filmpje hebben gemaakt maar bij het terugkijken is daar niet heel veel van terecht gekomen, techniek, en de bijbehorende uitleg,  is blijkbaar niet aan oma besteeds en dus blijven we zitten met 2 korte fragmentjes en een filmpje waar nog net de aankomst te zien is en opa in een vlucht voorbij komt.

Het is bloedheet en ik heb eigenlijk wel trek in een broodje dus gaan we op naar de bratwurst en het bier waar Duitsland zo bekend om is :), ik neem een broodje bratwurst en een bier om dan samen, oma hoeft niets, op een bank in de schaduw te gaan zitten, gelukkig is er daar een lekker briesje en af en toe een windvlaag waardoor we toch nog even wat afkoelen.

Als we in de verzengende hitte terug wandelen naar de camper doet de alcohol zijn werk en voelen mijn benen aan als lood,in de camper ga ik dan na de wandeling even een uurtje slapen en probeer weer wat bij te komen en intussen gaat oma een goed boek lezen in de schaduw van de camper.

Als ik een uur later wakker word ben ik weer helemaal bijgekomen en goed uitgerust en besluiten we om door te rijden naar de volgende camperplaats in Schorndorf.

Maandag 4-7-2022

Vandaag is een geplande rustdag en kunnen we rustig naar de volgende camperplaaats rijden die 150 kilometer verderop in Augsburg ligt, en waar opa een drukke planning heeft staan voor o.a. een bezoek aan de Fuggerei en het museum en de toren en de fontein en, en,....

Eenmaal op de camperplaats aangekomen blijkt dat ze vlak naast de camerplaatsen aan het verbouwen zijn en het afgelopen uur dat we hier zitten horen we niets anders dan het luide gieren van een soort stofzuigermotor, om gek van te worden, maar omdat dit de enige camperplaats in de nabije omgeving van de Fugerei enz. is zullen we het er mee moeten doen.

Vandaag komt het er niet meer van om wat te gaan bezichtigen en omdat ik vannacht flink aan de dunne was en bevangen door de hitte blijkbaar en dus besluiten we om bij de camper te blijven en even goed bij te komen van alle inspanningen.

Vanavond steekt opa zoals gewoonlijk de BBQ nog aan, en roostert nog even wat spareribbetjes, en daar blijft het voor van daag qua inspanningen dan ook bij.

Morgen staat er dus heel wat op het programma :)

Dinsdag 5-7-2022

Zoals in de planning staat is het vandaag de beurt aan de Fuggerei en het Schaetzlerpaleis en wordt het een drukke dag.

We staan vroeg op en vertrekken op de fiets naar de Fuggerei en wat een fietstochtje van 12 minuten moest zijn ontaarde in een klein half uurtje omdat GoogleMaps de weg weer eens flink kwijt was, de telefoonnetwerk verbindingen zijn in Duitsland soms ronduit slecht en je mag al blij zijn dat je uberhaubt ontvangst heb in sommige steden.

Als we aankomen op de bestemming hebben we moeite om de ingang van de Fuggerei te vinden, en dat terwijl we er 10 meter vanaf staan, die hebben ze goed verborgen zeg.

Als we afrekenen aan de kassa krijgen we natuurlijk weer de in Duitsland veel geldende korting voor vriendelijk oudere Nederlanders :) en treden we binnen in wat ooit een hof was waar hulpbehoevenden uit de stad Augsburg hun onderkomen konden vinden.

Om vroeger in de Hof te kunnen wonen moest men aan 3 criteria voldoen: ze moesten uit de stad Augsburg komen, ze moesten natuurlijk katholiek gelovend en aangemeld bij de kerk zijn, en ze moesten, in welke vorm dan ook, hulpbehoevend zijn met een kleine beurs want wie geld genoeg had kon wel voor zichzelf zorgen zo was de insteek.

De hof werd dus dan ook veelal bewoond door oude vrijsters en minder validenen hadden de beschikking over een groot team van hulp en begeleiding op zowel medisch, psychisch als financieel vlak.

Het was leuk om te zien en ook de Fuggereibunker,uit de tijd van de tweede wereldoorlog, was een leuke aanvulling op de dag.

Als we alles hebben bekeken gaan we naar het Schaetlerpaleis en als we de eerste zalen doorlopen valt het allemaal flink tegen, er is niets maaar dan ook niets meer over van de pracht en praal van weleer en in elke ruimte hangen slechts wat schilderijen en teksten die de bezoeker iets vertellen over diverse onderwerpen, wat een afknapper.

Als we bijna aan het eind zijn komen we dan eindelijk in de grote zaal,een zaal vol vergulde lijsten en ornamenten en spiegels en kroonluchters maar alsje er in staat en even hebt rondgekeken besef je dat je er stapelgek van zou worden als je daar in zou moeten wonen,wat een protserigheid, wat een opsmuk die natuurlijk alleen de adel zich kon veroorloven terwijl het voetvolk de hongerdood stierf.

Maar eerlijk is eerlijk het geeft een goede indruk van hoe toen en nog steeds de verhoudingen liggen.

Als we terug zijn op de camperplaats is het nog vroeg en besluit opa om door te gaan rijden naar de volgende plaats op de planning, camperplaats Hersching aan de Ammersee.

Als we aankomen en ik de camperop de plek wil zetten raak ik met de achterbumper de schuine achterwal en knappen er 2 schroefjes uit het kunststof, gelukkig valt de schade erg mee en voldoet het om een nieuw gaatje te boren en een nieuw schroefje te plaatsen waarna het hele spul weer volledig vastzit en je er zelfs niets van kunt zien.

Als de stoelen buiten staan en we zijn gesetteld gaat het zo snel als we kunnen nar de waterkant en nemen we een verfrissende duik in het heldere water van de Ammersee waar we ongeveer een kwartier lekker afkoelen, langer is voor opa niet mogelijk omdat anders de glucose sensor die net twee dagen geleden is aangebracht los zou kunnen laten door het water.

Als we terug zijn bij de camper is net natuurlijk weer tijd voorrrrr, de BBQ en genieten we samen opnieuw van weer een lekker stukje vlees met wat slaen stokbrood met kuidenboter.

Als het avond wordt koelt het maar langzaam af en zijn we genoodzaakt omlang buiten te blijven zitten omdat we de airo niet kunnen gebruiken, dit omdat de beheerder ons samen met nog 2 andere campers op eenzelfde stopcontact heeft aangesloten, wat dus betekend dat wanneer er een teveel stroom trekt de anderen door een zekeringbreuk ook zonder stroom zouden komen te zitten.

snachts word ik wakker door een hypo en kan de slaap maar moeilijk vatten dus neem ik de route eens goed onder handen, en omdat ik er niet in kon slagen om alles passend te krijgen heb ik nu ineens wel een idee hoe het nu wel goed te krijgen.

Ik schrap een flink aantal kilometers en stops en bezoekjes en het lijkt erop dat het nu allemaal wat meer ruimte heeft voor rust en het niet meer een haastklus gaat worden deze vakantie.

Ik ga weer naar bed en uiteindelijk val ik weer in slaap en als we om 8:00 uur wakker worden stel ik de nieuwe camperplaats in en vooraf plan ik nog een bezoekje aan een melkvee bedrijf om wat verse rauwe melk in te slaan omdat onze melk langzaamaan begint op te raken.

Wo 6-7-2022

Als we aankomen in Bad Waldsee, waar een bezoek aan het Erwin Hymer Museum is gepland, is er voldoende ruimte op de camperplaats en zetten we onze camper neer op een van de ruime plaatsen en blijven daar in ieder geval 1 nacht staan is het plan, morgen na het bezoek aan het museum en de altstadt zien we wel weer wat we gaan doen.

In ieder geval moeten we oppassen niet teveel te gaan doen omdat het nog steeds erg warm is met temperaturen rond of boven 30 graden en totale uitputting al snel op de loer liggen met de overvolle planning, gelukkig heb ik nog wel wat kunnen aanpassen en hoop daardoor wat meer tijd te krijgen om bij te komen van alle inspanningen in deze hitte.

Do 7-7-2022

Vandaag staat er een wandeling naar het oude dorpscentrum op de planning en misschien nog een wandeling naar het waterbekken vlakbij de camperplaats en staan we dus niet vroeg op.

Als we rond 9 uur opstaan is het gelukkig afgekoeld en lijkt het vandaag een dag te worden met aan het eind van de middag een paar regenbuien.

De oude binnenstad valt wat tegen, we hebben in het verleden al heel wat altstadjes bezocht en we zijn dus behoorlijk kieskeurig geworden daardoor, en we zijn snel uitgekeken op de strak geplamuurde gevels enovermatige winkelpanden.

Omdat Bad Waldheim een kuuroord is wil de middenstand daar overduidelijk aan mee profiteren en de kledingwinkels voor de ouderen verpesten het stadsbeeld helaas.

Op de terugweg lopen we nog even een supermarktje binnen en aan de overkant van de straat kopen we bij een bakker een heerlijk ongesneden brood, dat we bij aankomst bij de camper nuttigen onder de luifel in de, jawel, felle zon.

Onderweg voelden we enkele druppels en de voorspelde regen zal wel niet lang uitblijven, ook koelt het voelbaar af, dus of de wandeling langs het waterbekken en het kneipp pad door kan gaan is afwachten, eerst wil ik het blog bijwerken en daarna nog even rusten omdat de afgelopen week nu zijn tolbegint te eisen.

Vrijdag 8-7-2022

Vandaag staat er een bezoek aan het Erwin Hymer Museum gepland, jazeker de bedenker van de Hymer campers, of zoals het vroeger genoemd werd, de mobiele vakantiewoning :) maar eerst moet er de nodige service plaatsvinden, vuilwatertank legen, vers water innemen en het chemisch toilet geleegd en gereinigd worden.

Als we in het museum aankomen blijkt Erwin Hymer, de bedenker van het mobiele recreeeren, zich in beginsel bezig gehouden te hebben met het ontwerpen en ontwikkelen van caravans en pas in een later stadium, nadat er reeds enkele zelfbouwers hem voorgingen zich op de camper heeft gericht.

In het museum staan meer andere merken dan de Hymer en vooral de Eriba's zijn ruim vertegenwoordigd en zijn aan hun herkenbare vorm van verre te onderscheiden.

Er staan een paar leuke ontwerpstudies en futuristische ideen tussen die de moeite waard zijn om ook echt te gaan bouwen is mijn idee,maar als ik zie in welk jaar deze studies gedaan zijn zullen deze zeker nooit gebouwd gaan worden.

Aan het eind van de bezichtiging drinken wenog wat en nemen een stuk kuchen waarna we het laatste stukje afronden en weer naar de camper lopen.

Het was in eerste instantie de bedoeling om hier op de parkeerplaats te blijven overnachten maar de hitte is echt verzengend en daar kan de koelkast niet tegenop en zal in de loop van de dag steeds verder opwarmen en ontdooien dus besluit opa om door te rijden naar de volgende plaats op de planning en we vertrekken naar Friedrichshafen.

Als we aankomen bij de camperplaats in Friedrichshafen is de teleurstelling megagroot en de aangelegde camperstellplatz is niet meer dan enkele parkeervakken langs een veel te smalle straat en heeft het geen enkele uitstraling, bovendien ligt het naast een erg drukke weg en durven ze er ook nog eens E.19,- voor te vragen, belachelijk gewoon.

We besluiten dus maar om vannacht een plekje te gaan zoeken vlakbij het Dornier Museum dat we vonden in de Park4Night app.

Als we er aankomen blijkt het een mooi plekje te zijn vrijwel direct onder een viaduct in alle vrijheid die men zich maar wensen kan, een nadeel is wel dat er af en toe een trein langsraast op het spoor achter de camper maar na een keer of vier schrikken wen je daar snel aan en merken we het niet eens meer.

Als we er even staan horen we een lichte motor boven ons ronken en als we naar boven kijken vaart er vlak boven de camper een zeppelin richtin het vliegveld aan de overkant van de weg en omdat opa daar in de planning rekening mee gehouden had was dat geen verassing maar het overvliegen zo vlakbij was wel een mooie ervaring.

Natuurlijk maken we een paar fotootjes en een klein filmpje voorop de familie app en als de avond valt, en er inmiddels nog een paar zeppelins zijn geland en gestegen, gaat ook vandaag de BBQ weer aan en genieten we alweer van een lekker stukje vlees en wat verse sla.

Zaterdag 9-7-2022

Na een heerlijke rustige nacht gaan we vandaag natuurlijk naar het zeppelin museum en de promenade langs de Bodensee en het nieuwe museum is bijzonder mooi en je kunt er in een replica van de passagiersgondel van de Hindenburg rondwandelen en even in de fauteuils zitten om eens te voelen hoe het reizen met een zeppelin destijds geweest moet zijn.

Helaas komt ook aan deze leuke ervaring een eind en als we het museum uitlopen nemen we een moment voor ons zelf en drinken we bij de plaatselijke kiosk, die gerund wordt door een wel zeer vrolijke Italiaanse ober, een radler 0.0 en eten we een bratwurst met pommes en een met brood, opa het brood, oma de pommes:) want opa is niet zo van de patat en heeft liever een stuk vlees ;)

Als het afrekenen komt wordt het opa wel een beetje wit om de neus, dit is werkelijk duur zeg, en ben ik blij dat we dit niet elke dag gepresenteerd krijgen, en ik merk dat ook in Duitsland de horeca de weg naar de kassa duidelijk gevonden heeft en zo de schade van de corona jaren goed probeert te maken.

Als we nog even over de promenade gelopen hebben fietsen we dan halverwege de middag terug naar de camper en als we aankomen zijn we moe maar voldaan en zakken we in de stoel om even later alweer de BBQ aan te steken voor een heerlijk stukje vlees :)

Als we na het eten in de camper zitten en wat nieuws volgen op tv loopt er opeens een vosje voor de camper langs en is het beestje op zoek naar voedsel,het dier is erg schuw en als ik probeer een foto te maken vlucht hij weg en zien we hem niet meer terug.

We staan vannacht weer op de plek vlakbij het Dornier museum om te overnachten en alweer hebben we een rustige nacht ondanks de voorbij razende treinen die we helemaal niet eens meer opmerken.

Zondag 10-7-2022

Op de planning staat een bezoek aan het Dornier museum dat zich vlakbij de camperplaats bevindt en dus zijn we al vroeg in het museum om ook vandaag weer te genieten van de koelte van de arconditioning in plaats van de verzengende hitte buiten.

Het  museum is redelijk  informatief en geeft een goed beeld over de rol die de heer Dornier voor het vliegtuigontwikkeling heeft betekend

Vandaag moeten we zorgen dat we het toilet kunnen legen en vers water innemen want na 2 dagen intensief gebruik is het toilet nu echt vol en brandt het alarmlampje zodat we een extra stop opnemen in de planning die ons toch naar de camperplaats in Friedrichshafen voert omdat er in de wijde omgeving geen alternatief te vinden is.

De service zuil is vuil en overduidelijk te klein voor het frequente gebruik maar je moet wat dus legen we er de toilet cassette en nemen we vers drinkwater in om daarna op weg te gaan naar dee camperplaats bij "die alte Brennerei" in Stetten vlakbij Meersburg.

Als we daar aankomen komt ons deze plek wel heel bekend voor en zijn we hier al eerder geweest enkele jaren geleden en we krijgen zelfs een melding van Google dat we op precies deze dag 10 juli 2019 hier ook hebben gestaan met de camper, we zoeken een vrij plekje om de camper neer te zetten voor de komende twee nachten en als we de stoelen en tafel onder de luifel hebben gezet doe ik nog een paar kleine reparaties aan het zijraam en de gordijnrails boven het bed en is het tijd voor ontspanning.

Helaas is er geen mooi plekje onder de nog jonge bomen maar omdat het weer toch omslaat en het koeler lijkt te worden zal het hopelijk wel meevallen.

Rond half zes horen we een bekend belgeluid en komt de ijsboer langs waar we dus onmiddelijk een ijsje kopen, de eerste deze vakantie en het valt me op dat het in dezelfde schaaltjes wordt verkocht als in 2019, nu in transparant plastic en in 2019 in blauw.

De ijsverkoper is een gezellig babbelende Italiaan op leeftijd en heeft er blijkbaar geen moeite mee om gewoon te blijven staan kletsen en heeft alle tijd van de wereld vandaag :)

Als ik nu op dit punt in het blog ben aangeland wordt het tijd om ons te gaan aanmelden bij de receptie voor de komende twee nachten en sluit ik voorlopig af met de gedachte dat de eerste week van de vakantie redelijk is verlopen en er nog drie weken volgen :)

Maandag 11-7-2022

Het zijn er geen twee geworden en al na een nacht vertrekken we vandaag op een alternatieve route richting Colmar.

Omdat er een paar dagen uitgevallen zijn vanwege het ontbreken van genoeg camperplaatsen in deze regio hebben we besloten nu wat andere plaatsen te gaan aandoen voor overnachtng en service om uiteindelijkt toch voor 14 juli in Frankrijk te zijn voor het fete national en zo gaat de reis vandaag naar Bonndorf in het Swarzwald.

In Bonndorf is er blijjkbaar een japanse tuin en dat willen we natuurlijk graag gaan bekijjken en omdat het bovendien gratis is en ook bij de camperplaats het bezoek aan het zwembad en het openbaar vervoer is inbegrepen maken we een kleine omweg om via Bonndorf te reizen.

Dat betekend dat we eerder in Frankrijk kunnen aankomen en in plaats van Colmar zal de eerste plaats die we aandoen in Frankrijk Mulhouse zijn.

In Mulhouse zijn bovendien een aantal festiviteiten op 14 juli die we op internet in Colmar niet kunnen vinden en dus zal het waarschijnlijk Mulhouse worden waar we de Franse bevrijding vieren.

In Bonndorf aangekomen melden we ons bij de receptie in het zwembad en direct na het aanmelden en plaatsen van de camper nemen we een frisse duik, het is de afgelopen dagen steeds erg warm geweest en we zijn blij dat we nu eindelijk eens heerlijk kunnen zwemmen in schoon helder zwemwater.

' Smiddags wandelen we nog even door de prachtig aangelegde Japanse tuin en genieten we van het mooie weer.

Na het zwemmen aan het eind van de middag willen we uit eten gaan bij de lokale Thai maar die blijkt, net als de kebab tent, gesloten en dus kopen we bij de Lidl een paar porties sushi en genieten we, op de picknickbanken en tafel, in de avondzon van de net gekochte maaltijd en een blik bier van de rust.

Morgen kijken we hoe het weer gaat worden voor de komende dagen en als het zo warm blijft gaan we nog even heerlijk zwemmen in het zwembad voordat we de grens naar Frankrijk oversteken om ons in het feestgedruis te storten.

Dinsdag 12-7-2022.

Vanmorgen is het buiten lekker afgekoeld en hebben we even een paar uurtjes om te ontbijten en de plannen voor vandaag uit te werken om op tijd in Frankrijk te zijn voor het landelijke feest op 14 juli.

Opa past de planning toch nog even aan omdat, zoals nu blijkt uit de info, Colmar alle festiviteiten heeft gestaakt vanwege de oorlog in Oekraine en er in dat arrondissement dus geen bevrijdingsfeest wordt gevierd.

Het plan is om dan naar Mulhouse te gaan maar als ik in de omgeving daarvan geen enkele camperplaats kan vinden en ook nog eens de lokale camping permanent gesloten blijkt te zijn wijken we uit naar een noordelijker gelegen plaatsje in de Elzas.

Het uiteindelijke doel wordt Selestat omdat daar de feesten wel doorgaan en het vuurwerk en het grote feest op 13 juli plaats vinden op loopafstand van de gemeentelijke camping, camping municipal Les Cigongnes ( de ooievaars ), zodat we indien aangeschoten de camper veilig en desnoods kruipend kunnen bereiken :)

Als we ons aanmelden bij de receptie blijkt dat er nog maar 2 plaatsen vrij zijn en de beheerder toont ons op zijn verzoek welke plaatsen dat zijn.

De eerste plaats die hij aanwijst ligt direct aan de loosplek en daar willen we liever niet staan in verband met de warmte en dus de stank die er vanaf komt als iemand iets minder goed kan richten bij het lozen, zodat we dus plekje twee krijgen toegewezen, een mooie plek onder de bomen en schaduwrijk, precies zoals we het graag hebben.

Als we de camper nog maar net hebben staan krijgen we al bezoek van een ooievaar die zich niets aantrekt van onze bewegingen en ons nieuwsgierig volgt, het dier komt zelfs gewoon richting de camperdeur lopen en maakt op geen enkel moment een schuwe indruk.

Als we naar het sanitair gebouw lopen om de was te gaan doen maakt het dier zelfs aanstalten om de camper binnen te lopen zo lijkt het maar als we in zijn richting bewegen loopt hij toch maar rustig weg en gaat verder met het observeren aan de overkant van het pad.

Als we terugkomen bij de camper is de ooievaar bezig aan de overkant om iets uit het gras te peuteren en doet hij alsof hij ons niet in de gaten houdt, maar we hebben hem door :) en houden nu op onze beurt hem in de gaten ;)

De was zit in de machine, de koffie is klaar, en het blog is bijgewerkt voor vanmiddag, opa gaat in de ruststand :)

Woensdag 13-7-2022.

Als we vandaag ontwaken in de schaduw is de temperatuur in de camper niet veel gezakt en geeft de thermometer nog steeds temperaturen boven de 25 graden Celcius aan zodat we zo snel we kunnen buiten in de schaduw van de bomen gaan zitten.

Als we hebben ontbeten en een paar kopjes koffie hebben gehad besluiten we om de oude binnenstad te gaan verkennen en gaan we ook vandaag alweer vroeg op pad.

De oude huisjes en straatjes zijn een lust voor het oog en na een paar minuten waan je je echt in de middeleeuwen, de meeste gebouwen zijn al echt heel erg oud en kunnen wel wat onderhoud gebruiken maar het is geweldig om te zien en we dwalen er dan ook een paar uurtjes rond.

Als we terugkomen op de camping leggen we ons even op bed om uit te rusten want vanavond is het feest en daarvoor waren we naar Frankrijk gekomen dus dat willen we niet missen omdat we te moe zijn vanavond.

Vandaag, zoals opa al had vermeld, wordt er op veel plaatsen in Frankrijk het feest van de bevrijding gevierd en zo ook in Selestat dus is het dorpje in  voorbereiding van het grote feest druk in de weer.

Op de camping merken we niks van al die drukte behalve zo af en toe een geluidstest van de DJ die de muziek van de avond zal verzorgen maar vanavond is het dan zover en zullen ook wij ons in het feestgedruis storten :)

Rond 17:00 uur begint het feest en tegen de tijd dat wij aankomen in het park is het feest al in volle gang, het is inmiddels 17:50 uur en de DJ probeert de stemming er in te krijgen.

Na vele verwoede pogingen en daarna klungelige muziekkeuzes lukt het de DJ maar niet om er ook maar een beetje stemming in te krijgen en op het gedeelte dat is ingeruimd voor de dans staan slechts een paar koppeltjes iets van een linedance te doen maar verder dan dat komt het niet.

Ook de, volgens de reclame op de bus van de DJ, geweldige lichtshow trekt op niets en draait uit op wat klungelige draai en flitsbewegingen in de wolken rook die door de rookgenerator zijn uitgespuwd.

Het alcoholpercentage stijgt en de bezoekers krijgen er zin in, de drank vloeit rijkelijk en het vele eten wordt gretig naar binnen gewerkt zodat het lokale brandweer korps toch nog eer van zijn werk krijgt en de opbrengst, die voor het goede doel lijkt te zijn loopt op deze manier toch nog flink op.

Heel even regent het een paar druppels en er verschijnt een mooie dubbele regenboog aan de lucht die natuurlijk op de foto moet.

Rond 22:45 begint het publiek te lopen richting de plaats waar het vuurwerk moet plaats vinden en ook wij volgen gedwee de kudde ;) en als we daar aankomen staat het daar werkelijk bomvol.

Het is bijna 23:00 uur en plotseling gaat alle straatverlichting in het hele dorp uit en is het pikdonker als het vuurwerk begint.

De vuurwerkshow is een mooie afsluiting van de avond en er worden kosten noch moeite gespaard om het publiek een leuke show te bieden, maar als het is afgelopen klinkt er een matig applausje en de dorpsbewoners lopen weer massaal richting huis, dit was het dan.

Ook opa en oma moeten het bed gaan opzoeken omdat de gewijzigde planning ons morgen naar Molsheim zal voeren waar we voor de 2e dag op rij het bevrijdingsfeest gaan vieren, dit is in Frankrijk de normaalste gang van zaken en zoals gezegd wordt er op twee dagen gevierd op verschillende plaatsen zodat de slimmerds dus twee keer feest hebben als ze daar zin in hebben, het enige wat je hoeft te doen is naar een ander dorpje te gaan.

Donderdag 14-7-2022.

Vandaag is de feitelijke dag van de bevrijding en herdenkt het Franse volk de bestorming van de Bastille gevangenis waarmee in 1789 de Franse revolutie begon ( feitelijk onjuist omdat men dan de eerste verjaardag van de bestorming viert, het feest van de Franse federatie, maar dat mag de pret niet drukken want als er een reden is om te feesten dan feesten de Fransen )

Inmiddels hebben we Selestat verlaten en zijn we in Molsheim waar we de camper alweer op een camping hebben geplaatst, dit omdat er op een camping beveiliging aanwezig is en de hekken en poorten in de avond gesloten zijn zodat er zo min mogelijk kans is op ongeregeldheden rond de camper.

Ook is de sociale controle op een camping vele malen groter en is de kans op diefstal vrijwel nihil en dat geeft in deze roerende tijden toch wel een veiliger gevoel.

Vandaag zullen we niet veel in het dorpje rondlopen, alhoewel het ook nu een oud middeleeuws dorpje betreft, want we willen graag wat bijkomen van het feest van gisteravond en omdat het lopen in de verzengende hitte niet te doen is blijven we vandaag wat in de schaduw van de bomen rond de camper zitten.

We fietsen nog wel even naar de Lidl om brood te halen en kopen daar wat porties sushi zodat we niet uitgebreid hoeven te koken voordat we vanavond op pad gaan.

Vanavond begint het feest pas om 20:00 uur en als we naar het plein lopen waar het feest zich afspeelt is het al iets over acht en is de grote feesttent al bijna helemaal volgestroomd, wekopen er wat consumptiebonnen en wringen ons op een plekje op de banen tussen het lokale volk :)

Het feest hier is een stuk beter georganiseerd en de live muziek heeft de stemming er al flink in zitten en een grote groep locals is bezig met iets van een linedance, dat schijnt hier op de dorpsfeesten dus een gezamelijke bezigheid te zijn :), en ook wij genieten van de gezellige sfeer onder het genot van een biertje

Tegen 22:50 uur komen ook hier de meesten in beweging en lopen richting de eeuwenoude kerk waar de vuurwerkshow kennelijk plaats zal vinden.

Ook hier gaat de straatverlichting volledig op zwart en wat er dan gebeurd gaat mijn verwachting te boven, de kerk wordt verlicht in de kleuren van de Franse vlag en het Blauw-Wit-Rood kleurt de oude kerk terwijl het Franse volkslied wordt gespeeld en de dorpsbewoners luidkeels meezingen (een groot deel ervan althans) en zo hun respect voor de vlag tonen.

Het vuurwerk wordt ingeluid met muziek en de show is vele malen mooier dan in Selestat en muziek en het vuurwerk zijn mooi met elkaar verweven tot een ongelooflijke show.

Aan het eind van de show oogsten de uitvoerders en gemeente dan ook een daverend applaus en wordt er door iedereen complimenteus gereageerd.

Oma wil niet naar huis en heeft de smaak te pakken, en de alcohol doet zijn werk ;), dus gaan we terug naar de feesttent om verder te feesten.

We feesten dus nog even verder, doen een nieuwe kennis op en worden leuk ontvangen door een van de lokale bewoners, en als het tijd wordt om naar huis te gaan en we natuurlijk een paar keer lekker hebben gedanst en ons uitgeleefd is het inmiddels al 1:00 uur en als we aankomen bij de camper zijn we dan ook lekkker uitgeraasd :)

Omdat het nog vrij warm is in de camper als we naar bed gaan doe ik ook vandaag de airco aan en zet de timer voor ongeveer 45 minuten en we vallen al snel in slaap.

Vrijdag 15-7-2022.

Vandaag bezoeken we  het Chartreuse museum en Bugatti foundation in Molsheim en we gaan al vroeg op pad, het museum is op loopafstand van de camping en als we door de oude straatjes van Molsheim wandelen genieten we ook vandaag weer van de mooie oude gebouwen.

Het museum omvat een oud klooster en in een deel ervan is het Bugatti foundation gevestigd die een paar auto's uit de collectie permanent heeft uitgestald, dit omdat Ettore Bugatti zijn laatste levensjaren in het klooster zou hebben doorgebracht.

Vooral het oude klooster, dat inmiddels al voor een groot deel gerestaureerd is, is erg mooi om te zien en omdat je bijna nooit een klooster van binnen kunt bezoeken is dit een ware openbaring over hoe men leefde en werkte in het klooster.

De kerk, die het middelpunt van de kloostergemeenschap was, is al jaren geleden door brand verwoest en het enige wat er nog aan herinnerd is een looppad dat op de oude fundamenten is aangelegd om een indruk te geven van de afmetingen van deze kerk.

Als opa een flink aantal foto's heeft gemaakt en we alweer terug zijn op de camping is het nog erg vroeg en besluit ik om dan vandaag ook nog de bezichtiging van het fort de Mutzig te gaan doen zodat we nog weer een dag ruimte krijgen in de rest van de planning.

Ook het fort de Mutzig is zeer de moeite waard en als we na ruim 2 uur weer bij de camper op de parkeerplaats aankomen is het inmiddels al 15:00 uur geweest en reizen we af naar het plaatsje Phalsbourg waar er een gratis camperplaats is en we de nacht zullen doorbrengen achter een voormalige kazerne.

Phalsbourg blijkt alweer een mooi oud stadje te zijn maar ons rest niet meer de tijd om dat te gaan bezichtigen zodat dat helaas moet wachten tot een volgende reis.

Omdat de stroom telkens uitviel moest er op een knop gedrukkt worden en hadden we weer ongeveer een uur stroom en ineens werkte ook het knop drukken niet meer zodat we zonder stroom kwamen te zitten wat met deze hitte niet echt bevorderlijk was voor de koelkast.

Oma ziet een paar mannen bij de stroomzuil staan en maakt opa erop attent dat er iemand met de stroom bezig zou zijn en als ik erheen loop en de mannen aanspreek blijkt het de burgemeester en zij stadsraad te zijn die een bespreking hebben over de toekomst van de camperplaats zo blijkt even later in het gesprek.

Ik vraag aan hen of iemand weet dat de stroomvoorzieing defect is en alhoewel ze echt proberen te helpen blijft de stroom weg en komt het pas rond 23:00 uur tot een ? automatisch ? herstel.

De burgemeester verteld in het gesprek dat er ahoewel alles gratis is er geen plannen voor het plaatsen van een nieuwe muntautomaat zijn, de oude is kapot en reparatie kost een vermogen,  omdat het de stad slechts 300 europer jaar kost, maar het wel toeristen naar zijn stad trekt die dus daar geld uitgeven wat de stad en de middenstand ten goede komt, een zeer slimme tactiek zo complimenteer ik hem.

Ik bedank de burgemeester en zijn gevolge voor de geboden service en samen terkken we de stekker uit het contact en ik rol de kabel maar op want zonder stroom heeft het laten zitten geen zin.

' Snachts blijkt toch de stroom te zijn hersteld en druk ik de kabel er weer even in om toch nog even de koelkast en de airco ten volle te kunnen gebruiken om alles nog even goed af te koelen voor de nacht.

Zaterdag 16-7-2022

De volgende ochtend staat de ambtenaar, die gisteren ook biji de burgemeester was, bij de stroomkast en ziet dat de stroom terug is.

Blijkbaar wilde hij toch proberen om de kast te openen en een reparatie uit te voeren of minstens te kijken wat de oorzaak was.

Ik spreek nog even met de man en vertel hem dat ik het vermoeden heb dat de schakelprint een defect heeft die door de warmte naar boven komt en bij voldoende afkoeling niet meetbaar is, hij geeft aan dat maandag te laten nakijken en in het gesprekje dat volgt verteld hij dat de burgemeester en de raadsleden er waren om te besluiten dat de camperplaats verplaatst zal gaan worden en volledig hernieuwd ingericht, met douches en toiletten op het iets lager gelegen terrein van waar nu de afvalrecycling zich bevindt zal komen te liggen.

Als ik nieuwsgierig vraag over welk tijdspad hij het heeft geeft hij aan dat het geheel over 2 jaar gereed moet zijn en ik zeg hem toe dat wij, bij goede gezondheid, dan het dorpje weer zullen bezoeken en er dan enkele dagen wille blijven om deoude stad en zijn oude gebouwen en ook het kasteel te bezoeken.

Opnieuw voert opa een wijziging uit in de planning omdat fort Troyon alleen maar op zondag geopend is en we vanaf de huidige lokatie daar alleen kunnen komen via de payage of uren moeten omrijden.

Vandaag zal dus een tussenstop worden in Dudelange om vervolgens op zondag het natuurpark Oewersauer te bezoeken en als we aankomen op de camperplaats blijkt ook nu weer dat we hier eerder hebben gestaan, ergens rond 2015 of 2016, en we hebben het geluk dat er zelfs nog een plekje vrij is in de stroomkast waar we onze kabel snel aansluiten.

Het is nu 19:45 uur als ik het schrijven staak en nog wat foto's toevoeg aan het blog om de boel wat op te leuken en daarna is het ook voor vandaag rust, einde verhaal :)

Zondag 17-7-2022

Omdat er alweer een bezigheid is weggevallen door de routewijziging gaan we vandaag naar het spoorwegmuseum en mijnmuseum Menieresbunn la Sauvage en als we er aankomen klopt de weergave van Google niet omdat deze plek slechts het middelpunt van de route blijkt te zijn,wemoeten dus nog een klein eindje verder reizen om in het nabijgelegen dorpje dan ook daadwerkelijk bij het museum aan te komen.

Het is een leuke toeristische attractie die voor veel toeristen een uitje is in een voor hen onbekende omgeving en de meesten hebben nog nooit een oude ijzermijn en de bijbehorende treintjes gezien, laat staan dat ze er ook echt in gezeten hebben.

Voor ons was het de zoveelste kennismaking met een groep vrijwilligers die hun stinkende best doen om een stukje oude historie te behouden en er met hart en ziel aan werken.

We nemen dan ook natuurlijk een kaartje om zo de vrijwilligers te ondersteunen in het behoud van deze locatie en rijden ook het traject met het treintje doorheen de oude mijn met veel plezier mee.

In het midden van de ijzermijn mogen we allemaal even uitstappen en krijgen 15 minuten de tijd om er wat oude achtergelaten werktuigen en een soort van stationnetje te bekijken waar er door een medewerker verschillende kleine flesjes schnaps worden verkocht.

Wij kopen van elk van de vier soorten een flesje en keren dan terug in het treintje dat ons al snel weer terugbrengt naar... het middelpunt waar we in eerste instantie door Google maps werden heengeleid en na alweer een korte stop van 15 minuten keert het treintje om en brengt ons vervolgens weer naar het vertrekpunt.

Als we klaar zijn met de treinrit wandelen we nog naar het spoorwegmuseum en kijken we daar nog even rond en maken wat foto's en dan is het alweer bijna 18:00 uur en dus tijd om naar de camper te gaan voor het volgende deel van de reis.

We rijden nu naar een openbare parkeerplaats bij Esch-sur-Sure waar ook een openbaar toiletgebouw met modern sanitair staat dat ongelooflijk schoon en netjes onderhouden is.

Op de parkeerplaats brengen we de nacht door om morgen een bezoekje te kunnen brengen aan het Lakenmuseum dat iets verderop aan de weg ligt.

Het openbare toiletgebouw bevindt zich ook een ruim minder validen toilet dat de gelegenheid biedt om ons heerlijk te kunnen wassen en we maken daar gretig gebruik van, de warmte laat ook vandaag zijn sporen achter en bezweet als we zijn is het nu even tijd voor een verfrissende wasbeurt dus.

Na de verfrissende wasbeurt en het omkleden in frisse kleding zitten we nog een paar uurtjes bijten de camper en genieten we van de rust en het mooie weer.

Het koelt niet echt af maar gelukkig hebben we een middelgrote ventilator die een verkoelende bries door de camper blaast zodat we toch nog in de redelijk afgekoelde  camper kunnen slapen.

Maandag 18-7-2022

Vandaag kunnen we uitslapen omdat het lakenmuseum pas om 10:00 uur opent en dus maken we vandaag geen haast en als we uiteindelijk toch opstaan hebben we ng ruim de tijd om naar het museum te wandelen dat 950 meter verderop ligt

De wandeling is helemaal bergafwaarts wat dus betekend dat we straks na het bezoek weer bergop moeten lopen om bij de camper te komen, en dat terwijl de temperatuur vandaag een dikke 36 graden zal gaan bereiken.

Het is een leuk en vooral leerzaam museum waar de vrijwilliger, die er nog steeds lakens weeft die voor gebruik van het maken van kleding en dergelijke gebruikt wordt, ons gepassioneerd uitleg geeft over hoe alles in zijn werk gaat en ons zelfs nog een prive demonstratie van het weven op de oude machines geeft.

Als we nog een tijdje met de man praten en wat oude herinneringen van hem aanhoren, en onze herinneringen met hem delen, is het inmiddels al weer hoog tijd om te vertrekken en nemen we afscheid van de gezellige man en bedanken we hem voor zijn tijd en uitleg.

De weg naar boven is zwaar en vooral bloedheet en als we aankomen op de parkeerplaats is de eerste gang naar de wasruimte om me eens lekker met het steenkoude water op te frissen.

Als we alles gedaan hebben en de camper is opgeruimd vangt de reis naar Belgie aan waar we de volgende stop zullen hebben.

Ondertussen had opa alweer de route gewijzigd en een overnachting op een kleine camping gepland om daar even lekker in de schaduw van de bomen af te koelen maar als we er aankomen weigert de Nederlandse uitbater om "onze grote camper" toe te laten op het campingterrein en geeft als mede reden aan dat hij vol zat, terwijl wij toch echt achterin een mooi ruime vrije plek zagen waar we met gemak zouden kunnen staan.

We bedanken de man en omdat opa al een uitwijk mogelijkheid had ingebouwd trekken we verder naar Houfalize om daar op de gemeentelijke camperplaats te zullen gaan staan.

In Houfalize hebben we jaren geleden ook eens gestaan tijdens de grote brandweer wedstrijden en demonstraties en omdat op deze camperplaats ook wasmachines aanwezig zijn wordt er vandaag dus ook even gewassen door oma.

De was hangt inmiddels te drogen en terwijl ik het blog bijwerk is het alweer 18:00 uur en dus valt opnieuw een hete warme zomeravond in en wordt het tijd om de BBQ tevoorschijn te halen om de grote rivierkreeften en Gamba's die we vandaag hebben gekocht te gaan grillen want tijdens de vakanties blijft het bourgondisch genieten absoluut bovenaan de to-do lijst staan.

Dinsdag 19-7-2022

Gisteren stonden we dus zoals gepland op de camperplaats in Houfalize waar we de dag doorbrachten met veel slapen en rusten omdat het opnieuw bloedheet was, in dit dorp was niet veel bijzonders te beleven zodat dat geen probleem vormt voor de to-do lijst en ook omdat vooraf in de planning deze stop was opgenomen als was en rustdag.

Vandaag zou de reis verdergaan naar het provinciaal domein Chevetogne als we een bezoekje konden brengen aan de kleindochter aan het eind van de week maar omdat die nu ook op vakantie zouden gaan, volgens mijn informatie, passen we de route opnieuw aan en verleggen we onze horizon opnieuw.

De reis gaat vandaag dus naar een ander plekje ver weg van de geplande route om zo uiteindelijk weer terug te keren op de route richting de hitlerbunker in Bruly de Peche.

De bestemming vandaag wordt een camperplaats in het plaatsje Redu, Libin ? die volgensde beschrijving in Park4night mooi gelegen en heerlijk rustig moest zijn.

Als we er aankomen is het een doodse parkeerplaats, rustig klopt dus, maar verder klopt er totaal niets van de beschrijving, er is geen water, de stroom is peperduur ( 4 euro voor 8 uur stroom ) en meer dan een enkele hoeveelheid kunnen we niet inschakelen zodat er elke 8 uur een nieuwe hand euro's ingestopt moet worden en je dus midden in de nacht de automaat moet bijvullen.

Omdat het vandaag echt niet meer te doen is, het is inmiddels al 34 graden en nog niet op het heetst van de dag zodat ik het voor gezien houdten we vandaag dus veel zullen moeten gaan rusten en heel weinig bewegen om in ieder geval de dag heelhuids door te komen.

Gelukkig is de stroomaansluiting afgezekerd op 16 ampere zodat we vandaag de airco volop kunnen gebruiken en daar maken we dan ook echt gebruik van.

Uiteindelijk loopt de temperatuur op tot 39 graden en hoger in de camper en tegen de avond zijn we dan ook volledig gebroken en afgemat steek ik toch nog maar even de BBQ aan om wat eten te maken terwijl de kippen met kuikens gemoedelijk rondlopen rond de camper.

De avond valt en voor we gaan slapen heeft de airco alles goed kunnen afkoelen en zetten weook nu de ventilator aan die boven het bed lucht blaast voor nog iets  meer afkoeling en we vallen in een diepe slaap,dewekker gezet op 4:00 uur wantdan moet de automaat voor de stroom worden bijgevuld.

Woensdag 20-7-2022

We zijn de nacht goed doorgekomen en als we vanmorgen wakker worden is de temperatuur slechts enkele graden afgekoeld en geeft de thermometer in de camper nog een goede 28 graden aan en dus moet de ventilator alweer vroeg aan om toch iets verkoeling te krijgen.

Vandaag nemen we een extra tussenstop en reizen we af naar Viroinval, Nismes omdat het donderdag de 21ste in Belgie een nationale feestdag is ter ere van de beediging van de eerste koning, koning Leopold de eerste, en de onafhankelijkheid van Belgie en we hopen dat er dan een mooi groot feest zal zijn waar we graag aan willen deelnemen.

Als we de camper hebben neergezet op de daarvoor aangewezen ruimte en bij de VVV wat munten hebben gekocht voor de water inname krijgen we te horen dat er donderdag in dit dorp geen feest georganiseerd wordt en we voor eenfeest ergens anders moeten zijn.

We zullen vandaag blijven staan en als het lukt het mooie park bezoeken dat aan de rand van dit dorp ligt en dan morgen op zoek gaan naar een dorp of stad in de buurt waar er wel feestelijkheden gepland zijn.

Als we goed en wel terug zijn bij de camper vallen er wat druppels op het kale hoofd van opa en lijkt het te gaan regenen maar al na enkele druppels  houdt het toch op om ongeveer een kwartier later toch te beginnen met regenen.

De regen wordt heviger en de wandeling naar het park komt voor vandaag te vervallen en zal verschuiven naar morgen als het dan is gestopt met regenen.

Donderdag 21-7-2022

Het regent vrijwel de hele nacht en het koelt geweldig af zodat we heerlijk slapen en uitgerust ontwaken en beginnen we fris aan de koffie en het ontbijt.

Vandaag gaan we naar het stoomtrein museum in Treignes omdat in dat dorpgroot gefeest zou gaan worden volgens de informatie van de dame in het VVV, maar voordat we daar heenrijden doen we eerst nog even het gemeentelijk park aan en doen alsnog de geplande wandeling en maken er een aantal foto's.

Het park, met als thema water, is mooi aangelegd en biedt een mooi rustpunt voor iedereen die daar behoefte aan heeft, dit mede omdat stromend en kabbelend water een natuurlijke rust geeft.

Na de wandeling trekken we verder naar het stoomtrein museum in Treignes en als we daar aankomen blijkt de camperplaats te zijn afgesloten vanwege het feest dat.....op vrijdag begint....en worden we tijdens ons bezoek opgeroepen op de omroepinstallatie " Hollanders 11-GVX" hoor ik op de achtergrond, en als we naar de ingang lopen worden we opgewacht door een vriendelijke man die ons uitlegt dat we onze camper moeten verplaatsen omdat we in de weg staan van het feest :).

De man praat nog wat met, wat waarschijnlijk een gemeente beamte is, een vrouw die hem duidelijk maakt dat we dit wel samen op kunnen lossen zonder tussenkomst van politie en ze er geen probleem mee heeft als we ergens anders gaan staan voor de nacht, maar er wel rekening mee moeten houden dat er de volgende ochtend een grote vrachtwagen zal arriveren die een grote installatie komt afleveren en dat wel voor veel lawaai zal zorgen.

De man van het museum geeft ons toestemming om te overnachten op het museumterrein naast een paar oude wagons en verteld dat we morgen zonder problemen zouden kunnen vertrekken omdat er altijd een doorgang vrijgelaten moet worden vanwege brandweer en politie toegang.

We maken daar graag gebruik van en opa verplaatst de camper naar een mooi stekkie waar genoeg ruimte is om ooknog even lekker buiten te zitten en waarschijnlijk niemand last van ons heeft.

De middag loopt ten einde en nog steeds klinkt er gouwe ouwe muziek uit de luidsprekers van het museum waar vandaag ook een modelbouwclub een clubdag heeft en allerlei schaalmodellen heeft uitgestald en onderdelen en treinen enz. te koop zijn.

Het is inmiddels 18:50 uur en voor vandaag is het weer mooi geweest, we hebben gezien wat we wilden zien en gedaan wat we wilden doen en opa heeft zijn blog bijna bijgewerkt ( de foto's komen later als er weereen Wifi verbinding is )

Het wordt nu ook tijd voor iets te eten en een gezellig drankje, hopelijk nog in de buitenlucht en zonder regen, en opa sluit het blog af voor vandaag,morgen is er weer een dag en gaat de reis naar Bruly de Peche.

Vrijdag 22-7-2022

Vandaag gaan we naar Bruly de Peche 1940, de plaats waar Hitler in 1940 zijn hoofdkwartier had tijdens de inval in Frankrijk, en hopen we het museum en de bunker te bezoeken waar snorremans kon schuilen als er iemand een bommetje zou willen laten landenop zijn lelijke kop.

Maar eerst gaan we nog even snel bij het grootste zinkgat van Belgie langs om daar het bijzondere natuurverschijnsel te bekijken.

Het is een onvoorstelbaar groot en diep gat en het is nauwelijks voor te stellen dat de grond zich zonder enige aankondiging zo diep en groot kan openen onder je voeten en we vergapen ons aan de mooie formatie en maken er natuurlijk veel foto's van want zoiets zie je niet vaak in je leven.

Als we daarna aankomen in het dorpje Bruly de Peche, waar de reis aanvankelijk heen zou gaan, is het dorpje niet groter dan een kerk, een kroeg en een huis van de meneer pastoor en enkele monniken en natuurlijk de bunker ( of eigenlijk het kleine bunkertje van krap 7x7 meter ) die speciaal voor Hitler was gebouwd om hem te beschermen mocht er een luchtaanval komen.

In het museum dat in de voormalige casino barak gevestigd is geeft in een filmvertoning wat informatie over wat er zich destijds heeft afgespeeld en de evacuatie van het complete dorp en de weidse omgeving tot voorbij Chimay.

Het is een kleine herdenkingssite en al snel zijn we er doorheen gewandeld maar daar was het niet minder interessant om.

We hebben veel tijd over vandaag dus besluit opa door te rijden naar de volgende stop, de Chimay experience zodat we daarmee  toch weer een extra dag winnen die we anders kunnen besteden.

Bij de Chimay experience aangekomen valt " de experience " zwaar tegen en is het niet meer dan een dure souvenierwinkel waar bier en kaas wordt verkocht en in een klein hoekje van het gebouw zijn er wat mediaschermen die informatie geven over het vervaardigen van bier, kaas en het leven in het klooster, maar op zeer beperkte schaal.

Inclusief bij de experiënce is een glas bier zodat de bezoeker vooraf nog even wat kan proeven van de kunsten van de brouwers.

Ook hier zijn we snel klaar en na het kopen van 6 flessen Chimay bier van verschillende jaartallen en soorten zitten we alweer in de camper en gaan we op weg naar de volgende camperplaats / camping.

Aangekomen bij de camping ziet het er goed uit, er zijn veel plekken onbezet maar de schijn bedriegt en de dame van de receptie verteld ons dat de camping compleet volgeboekt is en vanaf 14:00 uur de aan reizende gasten zich zullen melden voor hun plekken.

Naast de camping is een camperplaats, verteld ze ons, waar we desgewenst een plekje kunnen innemen en stroom kunnen krijgen aan de paal die aan de overkant staat, kosten E 10,- voor de nacht, dus echt te duur maar we gaan toch even kijken.

Als we de stroomvoorziening controleren zijn alle contactdozen al bezet en is er slechts voor plm 25% van de plekken stroom voorhanden.

Zonder stroom, op een kale betonplaat, vlakbij de loosplek is voor ons onacceptabel en dus rijden we door naar het centrum van Chimay waar binnen de grote rotonde een grote parkeerplaats is waar we eventueel kunnen overnachten, en die is bovendien gratis.

We zetten de camper neer en lopen naar de bank waar we wat contant geld pinnen voor de komende dagen en op de terugweg lopen we een stukje om om de lokale markt te bezoeken waar de marktstandhouders net bezig zijn met opruimen.

Er staat een hamburger foodtruck waar we een broodje kopen en als de man de broodjes klaarmaakt zien we pas hoe groot ze zijn, en dat voor een erg lage prijs.

We genieten van het broodje en als we terug zijn bij de camper zetten we alle ramen tegen elkaar open omdat het alweer broeiend warm is en de temperatuur alweer de 28 graden overstijgt.

We gaan even op het bed liggen om wat uit te rusten en al snel vallen we in slaap, tot ik wakker word van het gedreun van muziek waarbij alleen de bastonen hoorbaar zijn en er de komende 20 minuten alleen maar gebonk te horen is.

Het plan om vanavond naar de feestelijkheden te gaan, red Hot Chilipeppers zouden er optreden en samen met een lokale band in het voorprogramma een avondvullende show brengen, laten we varen en vertrekken zo snel mogelijk uit Chimay, dit lawaai is niet ons ding.

Voor we vertrekken heeft opa een kleine camping gevonden waarvan de eigenaar geen reclame maakt omdat hij het zo rustig mogelijk wil houden, zo staat het in de Park4night app, en de foto's zien er zo goed uit dat opa daar wel een kansje wil wagen om een plekje te bemachtigen voor de nacht.

Het is al bijna18:00 uur als we er aankomen en als we bij de receptie, een oude half vervallen stacaravan, gaan kijken is er niemand aanwezig en moeten we een telefoonnummer bellen om ons eventueel aan te melden.

Als ik het nummer bel wordt er opgenomen door een meneer die vriendelijk  toestemming geeft voor een plekje en verteld dat we na de blauwe tent aan linkerzijde vrij zijn om waar ook te gaan staan.

Hij had ons al zien binnenrijden maar was momenteel nog even bezig met grasmaaien zodat hij toezegde later vanavond wel even langs te zullen komen om het verschuldigde bedrag te innen.

Inmiddels wordt het al 23:00 uur en de man is nog steeds niet verschenen en dus zullen we de betaling morgenvroeg maar gaan doen en om iets voor twaalf uur duiken we het bed in.

Omdat het 's avonds geregend heeft is het inmiddels ook al flink afgekoeld en word ik midden in de nacht wakker omdat ik het wat frisjes begin te krijgen zodat het nu tijd wordt om de deken op te trekken.

Zaterdag 23-7-2022

Het is inmiddels al 9:30 uur en nog steeds is er geen spoor van de camping eigenaar te bekennen als ik naar de receptie loop en zie dat de deur van de vervallen caravan, nog net als gisteren, wijd open staat.

Als ik even binnen kijk lijkt het kantoortje wel in gebruik maar is er de afgelopen dagen niemand geweest en liggen er allerlei zaken op en rond het bureau waaronder een paar automaatzekeringen voor de stroomvoorziening.

Als ik terug wil lopen naar de camper hoor ik iemand een deur dichtdoen in het toiletgebouw en loop een stukje die richting op, en als ik daar een meneer zie lopen vraag ik hem of hij de eigenaar van de camping is.

Hij geeft aan dat hij niet de eigenaar is maar biedt aan mij naar de caravan van de eigenaar te begeleiden zodat ik kan afrekenen en wij onze weg kunnen vervolgen.

Als hij op de deur van de caravan klopt, de deur zit niet eens in het slot, blijkt de eigenaar nog in bed te liggen en roept tegen de campinggast dat hij zo klaar is en of ik even zou willen wachten.

De beide mannen kennen elkaar goed zo blijkt en als de eigenaar klaar is voor ontvangst komt hij aan de deur en nodigt mij uit naar binnen te komen.

Als ik hem vertel dat wij de Nederlanders waren die gisteren avond zijn aangekomen weet hij dat nog wel en verontschuldigd zich dat hij nog niet is langs geweest maar druk druk druk.

Als ik hem doorgeef dat we met de camper en 2 personen voor een nacht inclusief stroom op het terrein hebben gestaan en hem om de kosten vraag ben ik wat verbaasd dat hij slechts E 24,- vraagt omdat ik in eerdere berichten in de park4night app al bedragen van E 48,50 en E 36,- voorbij had zien komen.

Als ik een kort gesprekje met hem heb blijkt dat hij de camping in de komende twee jaar wil ombouwen tot een soort van natuurpark en het eigenlijk een hobby van hem is, hij hoeft er niet van te leven, en dat hij daarmee hij zijn twee zoons iets blijvends wil nalaten geef ik hem een compliment voor de werkelijk verbluffend mooi aangelegde camping.

Als ik heb betaald en we de lozing en inname van schoon water hebben gedaan gaat het voor vandaag om een iets langere reis en wil ik in de buurt van de Luxemburgse grens zien te geraken waar we dan zondag zullen gaan tanken, want stukken goedkoper, en dan langzamerhand de reis terug naar huis zullen gaan beginnen.

Als we na een dik uur reizen aankomen op de kleine camping langs de Ourthe, die ik ook weer op het laatste moment heb gevonden, blijkt dat er voor vannacht maar een plekje vrijkomt en vraagt de mevrouw aan de receptie of we daarop even zouden willen wachten.

Natuurlijk wachten we daar op want anders moeten we nog verder reizen en eigenlijk is opa nu wel even klaar met rijden en begin ik de vele gereden kilometers, op de vaak smalle landweggetjes, al behoorlijk te voelen en ben ik nu even aan wat extra rust toe.

Ondertussen heeft Marcella, onze dochter, ons blijkbaar proberen te bellen en stuurt ons via Whatsapp een paar foto's met de tekst dat ze vandaag met Bram en Iselin naar het stadhuis gegaan zijn en getrouwd weer buiten kwamen, die zijn dus in het geniep getrouwd vandaag :) en nu kan onze dag en de vakantie helemaal niet meer stuk.

Alhoewel Marcella ooit had gezegd nooit te zullen gaan trouwen heeft ze nu dan toch de stap gezet en is ze alsnog getrouwd ;) ik feliciteer het stel en wens ze veel geluk.

Als we de camper uiteindelijk hebben neergezet werk ik het blog nog even bij en nemen we een paar boterhammen en een paar heerlijke kopjes koffie om daarna te gaan uitbuiken en we onze rust pakken.

Deze camper zal wel de duurste camping worden van deze hele vakantie maar dat moet dan maar, ik ben er even klaar mee:)

Straks nog even langs de Ourthe gaan kijken of er nog rivierkreeftjes te zien zijjn en daarna is ook deze dag weer tot een goed einde gekomen.

Langs de Ourthe is er veel ruimte en zijn er heel veel kinderen die samen met hun ouders of grootouders in het frisse water spelen en er flink van genieten zo te zien.

Intussen, weer aangekomen bij de camper, stuurt Marcella alle foto's van de trouwreportage via Whatsapp en kunnen we straks genieten van de beelden, maar dat moet wel even wachten omdat daarvoor een Wifi verbinding nodig is om data uit te sparen en de grote download te doen, en dus moeten we naar de kantine van de camping om verbinding te krijgen.

Als we de foto's hebben opgehaald via de Wifi verbinding in de kantine is het tijd om te eten en na een biertje lopen we naar de camper om aan de avond te beginnen.

Zondag 24-7-2022

Vandaag besluiten we om langzaam een eind aan de vakantie te maken en plannen een route die ons over Duitsland naar huis zal moeten voeren.

Omdat we normaalgesproken aan het eind van de vakanties flink wat goedkoop vlees en alcoholische dranken in te slaan en producten voor persoonlijke verzorging gaat de reis dit keer over Imchenbroich, een Duits plaatsje onder de rook van Monschau, om daar in de Real de boodschappen te doen.

Als we aankomen op de parkeerplaats die opa gevonden heeft in Park4night blijken er nu ook een Kaufland en een grote Lidl te zijn waar we dus ook eventueel wat kunnen winkelen en als opa de prijzen via internet vergelijkt blijkt dat de Kaufland vele malen goedkoper is met het vlees zodat we daar een grote vlees inkoop zullen doen.

Omdat het nu zondag is zullen we dan wel even moeten wachten tot morgen en kijken we vandaag nog even op de trödelmarkt die op het parkeerterrein van dezelfde Kaufland gehouden wordt vandaag.

Als ik een stapel heuptasjes zie liggen en er een oppak om te bekijken roept de verkoper ineens vijf euro en bedoelt dat deze tasjes maar € 5,- moeten kosten, hij heeft de prijs verlaagd verteld hij omdat er vandaag te weinig klanten zijn geweest en hij zo tóch nog iets verdient en zijn standplaats kan betalen.

Ik neem er dan meteen maar 2 en als ik afreken verteld de man blij dat hij nu nog slechts € 3,- nodig heeft om de plek te betalen en hij in ieder geval quit speelt vandaag.

We lopen nog even over de markt en als we teruglopen naar de camper is de middag alweer bijna voorbij.

Omdat we op deze parkeerplaats nogal in de publieke ruimte staan en iedereen alles kan bekijken besluit ik om te gaan verkassen naar een wandelparkeerplaats iets buiten de stad om daar de nacht door te brengen maar als we er na het eten nog staan en het verkeer maar blijft doorrazen besluiten we toch maar weer om terug te gaan nar de stille rustige parkeerplaats in de stad achter de Lidl super.

Maandag 25-7-2022

Vandaag gaat de eerste rit naar de Kaufland om zoveel als mogelijk een deel van de vlees inkopen te doen en wat prijzen te vergelijken waarna de rit naar de Real gaat om hetzelfde te doen.

In de Real blijkt dat Kaufland écht stukken goedkoper is dus kopen we hier alleen de persoonlijke verzorgingsproducten en rijden terug naar de Kaufland om daar het vlees en wat alcoholische drank in te kopen.

Het is nog vroeg op de ochtend als we er klaar zijn en we gaan nog even bij de Lidl binnen om te kijken of ze hier ook nog wat sushi in de aanbieding hebben en wélke sorteringen ze er nú weer hebben :)

We kopen een paar soorten sushi voor de komende paar dagen en omdat het nog vroeg is rijden we vandaag toch nog wat extra kilometers om op de volgende camperplaats te geraken voor we de laatste kilometers naar huis zullen maken.

In Park4night vond ik een camperplaats waar we nog niet eerder waren geweest in Kerken ( Duitsland ) waar de reis ons vandaag heen moet brengen en we gaan fris en fruitig op weg.

Onderweg doen we nog even een parkeerplaats aan waar we wat eten en drinken en rijden we door naar de camperplaats.

Als we aankomen is het halverwege de middag en na het lozen van het toilet nemen we een plekje op de vrijwel lege camperplaats, we hebben volop keuze vandaag.

"Savonds gaat natuurlijk de BBQ weer aan en als we heerlijk zitten uit te rusten en de BBQ zijn werk doet komt de camperplaats "betreiber" langs voor een kort praatje en verteld ons dat ze de enveloppes waar het geld in mag weer heeft aangevuld, want die waren er niet meer.

De BBQ is vandaag propvol gevuld met vlees omdat het vriesvak en een deel van de koelkast nodig zijn voor het verse vlees en we het oude niet willen laten bederven en dus maar garen zodat het langer goed blijft.

We zitten na het eten nog geruime tijd buiten en als we de eerste druppels van de aangekondigde regenbuien voelen vallen ruimen we de tafel en stoelen op en rollen de luifel op en verhuizen we naar binnen waar we nog even wat drinken en een paar afleveringen van een serie op Netflix bekijken voor we gaan slapen.

Dinsdag 26-7-2022

Vandaag was het plan om vroeg te vertrekken om in Nordhorn te geraken waar we nog even bij de Kaufland daar langs gaan omdat deze nog wat ander vlees in de aanbieding heeft dat nóg weer goedkoper is dan hetgeen we al hebben ingekocht.

Het vroege vertrekken wordt enigszins gedwarsboomd door een Duitse camperaar die met zij "Dickshiff ", een dikke Liner, de loosplek blokkeert en niet weg wenst te gaan, de arrogante zak blijft gewoon staan en wijst mij en Marianne hoe en waar we kunnen gaan staan om te lozen.

Ik geef de kwal zijn zin en hoop dat hij vandaag zijn camper in rook ziet opgaan, wat een egoïstische baal hooi, wat een zak stront, is het ook.

We lozen en nemen water in en als we wegrijden wijst oma me erop dat ik per vergissing de slang voor het reinigen van het toilet heb gebruikt voor het vullen van de drinkwatertank en ik stel haar gerust dat ik daar wel naar gekeken heb en de slang schoon en hygienisch oogde.

Als we aankomen bij de Kaufland in Nordhorn is het al halverwege de middag en hopen we dat er nog genoeg vlees in de koeling ligt om onze rit te verantwoorden en als we in de koeling kijken ligt er nog een en ander zodat de rit niet voor niets is geweest.

Ook hier slaan we ongeveer 15 kilo in tegen een gemiddelde prijs van € 4,42 per kilo en ik zoek de mooiste stukken uit die ik als we thuis zijn zal gaan portioneren.

Het is genoeg, de vakantie was mooi maar oma wil nu toch écht naar huis en dat betekend dat we al vandaag thuis zullen komen in plaats van woensdag en opa zet de laatste kilometers op de klok en we rijden over de snelwegen naar ons vertrouwde huisje waar we aan het eind van de middag moe maar voldaan aankomen.

Thuis aangekomen wordt het vlees snel in porties gesneden en in de vriezer gedaan en als oma probeert het vlees in de vriezer van de camper over te brengen naar de grote vriezer thuis moet opa toch nog even komen helpen omdat het inmiddels bijna als één blok vastgevroren is en loskrijgen voor oma toch wat te zwaar blijkt.

Gelukkig gaat het maar om een paar kleine handige bewegingen en al snel komt er ruimte om het rooster te verwijderen zodat de onderste laag ook kan worden verwijderd en in de grote vriezer gedaan kan worden.

Als we de kastjes uitruimen komen tot een wel héél vervelende ontdekking en zien we dat de vloer van de camper het nu begeeft en de hele opbouw over het chassis begint te zakken en blijkt dat de vloer, ter plaatse van de wielkast blijkbaar toch ook verrot is en nu de geest geeft, dát wordt dus weer een flinke klus die toch écht geklaard moet worden omdat het anders betekend dat de camper total loss is en dit het einde betekend van de plezierige vakanties die we er samen in wilden beleven.

Woensdag 27-7-2022

Vandaag bekijk ik de schade aan de camper nogmaals en het "lijkt" minder erg dan ik verwacht had, let wel "lijkt", en maak ik een plan om met zo min mogelijke verdere schade een reparatie en versteviging uit te voeren zodat de camper hopelijk nog gered kan worden.

Meer hierover zal in de komende tijd vast wel weer in het blogboek belanden :)