Zomer 2017

Zomer 2017, Tsjechië

De vakantie gaat dit jaar opnieuw naar Tsjechië omdat dat land ons de vorige keer erg goed bevallen is, de overnachtingsprijzen zijn er niet te hoog, tenzij je op een camping met Nederlandse eigenaars terechtkomt, en het doen van boodschappen is een stuk goedkoper dan in Nederland. De diesel is dan wel wat goedkoper maar de kwaliteit is soms bar slecht zodat je als een rokende schoorsteen over de weg gaat. Uit eten is er spotgoedkoop en het eten is er lekker en overvloedig, óók het bier is er niet duur en kent véél verschillende variaties, er zijn dan wel geen of héél weinig bieren met een vruchtsmaak zoals in België maar de pilsen en bieren worden veelal nog volgens de oude biertraditie gebrouwen. De oorsprong van het pils zoals dat tegenwoordig heet heeft zijn oorsprong dan ook in Tsjechië en dát merk je maar al te goed. De bieren zijn er vaak wat zwaarder en er is zélfs meer dan voldoende keus in de ongefilterde bieren die op de fles rijpen. Ik heb me goed ingelezen in de consequenties als je een glaasje op hebt en er geldt hier een zéro tolerance lik op stuk beleid en je wordt zonder pardon van de weg gehaald, dát zal ons niet gebeuren omdat we steevast niet drinken als we in de komende 12 uren  nog moeten rijden dus dat zit wel goed.

We starten de camper al vroeg en de reis begint voor de eerste etappe.

Bad Camberg:
7-7-2017

We zijn al een flink eind onderweg als we in Bad Camberg aankomen en om de beentjes te strekken maken we een mooie wandeling in het centrum waar veel oude vakwerkhuizen staan.

Omdat we vaker in oude binnensteden wandelen kijken we hier toch wel op van de grote hoeveelheid vakwerkhuizen en de goede toestand waarin deze zich nog steeds bevinden.

Op het plein nemen we een lekkere kop koffie met een stuk küchen en sluiten we de middag af.

Autokemp onderweg:
9-7-2017

Ergens onderweg stond gepland om een nacht te staan op een autokemp en als we er aankomen zijn we nogal verbaasd

De camping is niet meer dan een smalle strook weideland langs een redelijk drukke weg en we moeten het er maar mee doen, de ontvangst is overigens wel erg gezellig en vriendelijk.

Camping Antygl, Hradlovy Most:
10-7-2017

Eigenlijk waren we op weg naar deze camping, camping Antygl en als we dan ook doorreizen de volgende dag komen we aan op een mooie grote camping waar we ons kamp opslaan en de eerste zware etappe van de reis nu gehad hebben en even tot rust kunnen komen.

We maken de volgende dag een wandeling en bekijken er de brug die in heel veel reisbrochures vermeld word als een ware attractie.

De rivier en de rustgevende omgeving is voor ons een welkome aanvang van de vakantie na de eerste paar dagen van kilometers maken en opschieten.

Camping en veengebied:

De camping die we volgens de planning zouden bezoeken valt bijna niet op en de ingang ervan ligt in een bocht met weinig overzicht

Als we een plekje gevonden hebben voor de camper maken we een wandeling en komen we uit op een groots oud veen wingebied dat nu voor wandelaars gereserveerd is.

Op de camping blijkt een oorlogsmuseum te zitten dat door een oud militair gerund wordt, zo verdiend de beste man nog een paar centen en hoeft hij zijn hand niet op te houden.

In het wild, Tsjechië:
12-7-2017

We zijn op zoek naar een camperplaats die we niet kunnen vinden en we hebben nu al behoorlijk wat kilometers afgelegd.

Als we dan deze parkeerplaats zien bij de rivier besluiten we om hier de nacht door te brengen. Achteraf blijkt dat deze plek wel word genoemd in de app park4night als camperplaats  maar dat dat eigenlijk niet voor campers bedoeld is. Enkele wandelaars en mountainbikers kijken wel maar we worden niet weggestuurd.

Het is en gewéldig plekje en als de toeristische toestroom weg is is het er rustig en stil. Vooral 's nachts hoor je goed hoe de natuur hier nog ongestoord is en trippelen de vogeltjes (en eekhoorntjes ? ) op het camperdak. Op de achtergrond klinkt het geluid van de rivier en we vallen als een blok in slaap.

Schwarzenberg kanaaltunnels:
13-7-2017

Onderweg even een bezoekje aan de Schwarzenberg tunnels die ooit deel uitmaakten van een waterweg voor de houtkap.

In deze stromende kanalisering werden de stammen vervoerd naar de lager gelegen zaagmolens.

Cesky Krumlov:
14-7-2017 en 15-7-2017

Cesky Krumlov ( Krumau ) is een van de plakken die in de planning was opgenomen omdat we er het kasteel en de oude binnenstad wilden bezoeken.

Het is er bijzonder mooi en we lopen er uren rond, vooral het kasteel en de overdekte verbinding tussen de twee delen van het kasteel zijn erg in trek bij de duizenden toeristen die er rondlopen.

Het lijkt wel alsof heel China is leeggelopen en alle Chinezen hier vakantie houden en op een gegeven moment krijg je er genoeg van en wil je niets anders dan vluchten.

Als we aan de drukte ontsnapt zijn en in een rustiger deel van de stad rondwandelen ontdekken we steeds meer mooie plekjes en oude gebouwen.

Onder: De waterval is een gewild object bij de véle kanovaarders en het staat er boordevol toeristen die luid lachend en klappen foto's maken van de capriolen van de zwalkende kano's.

Nova Ves:
15-7-2017

Of het nou op de heenreis naar Cesky Krumlov was of erna weet ik niet meer maar onderweg stuitten we op een prachtplek voor een overnachting

'Deze plek is eigenlijk een soort van kantine voor een visclub of iets dergelijke en ligt vlakbij en klein meertje. Er is een overdekt terras waar banken en een tafel staan en er is een mooie kampvuur plaats waar we natuurlijk ons kampvuur maken en weer eens heerlijk barbecueën.

We blijven hier voor één nacht en helaas ben ik, merk ik te laat, vergeten de coördinaten op te schrijven voor een volgende keer.

Ceske Budejovice, Budweiss:
16-7-2017

Natuurlijk mag een bezoek aan de brouwerij van Budvar ( Budweiss ) niet ontbreken en we krijgen van de receptie toestemming om op hun parkeerplaats te overnachten, dit is blijkbaar een officiële camperplek en daar maken we graag gebruik van. De énige voorwaarde is dat we ook een kaartje kopen voor de brouwerij rondleiding, dat waren we toch al van plan dus ook daar hebben we geen probleem mee.

In de stad Budvar zélf maken we een mooie wandeling en eten en drinken we gezellig op en van de terrassen.

Ze serveren hier een sjaslick die ongelooflijk groot is en op een sabel geserveerd word, je hebt er werkelijk een kluif aan om die op te krijgen.

Holasovice:
16-7-2017

Holasovice staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco en dat is de reden dat het in de planning is opgenomen.

Als we aankomen is een parkeerplaats voor de camper niet direct eenvoudig te vinden maar het lukt ons toch deze ergens aan de rand van het dorpje te parkeren.

Het dorpje is niet meer dan één straat maar het is erg mooi om er eens rond te wandelen en wat foto's te maken.

Kasteel Hluboka:
17-7-2017

Het kasteel is mooi en een bezoekje waard e er is genoeg te zien voor ons.

Vooral de grote kasteeltuin is een wandeling waard en eenmaal begonnen raak je er snel de weg kwijt.

Voordat we het beseffen zijn we al ruim twee uur aan het wandelen en als onze voeten flink pijn beginnen te doen keren we terug naar de camper.

Suchdol, "wild camperen":
17-7-2017

Ook deze "camperplaats" stond vermeld in een digitale gids en als we er aangekomen zijn en de camper hebben geparkeerd komt er een boze man aan die ons wil weg sturen.

Dit is van hém en wij mogen er niet staan brult hij boos. Als ik hem uitleg dat dit een openbare weg is en dat wij er mogen parkeren zolang we willen, de weg ligt immers buiten de bebouwde kom, wil hij daarvan niets weten, zélfs als ik hem de invalide kaarten laat zien die ons een buitengewoon recht toekennen in Tsjechië, en pas als ik hem duidelijk vertel dat wij ons aan de wettelijke regels houden en eventueel bereid zijn om de politie te bellen en te vragen een uitspraak te laten doen druipt hij af maar bijt me nog wel toe dat hij eist dat we morgen vertrekken, de blaaskaak.

Omdat we toch al niet langer dan één nacht wilden blijven staan, we zijn immers op doorreis, vertrekken we dan ook de volgende dag na de koffie voor de rest van de reis.

Kemp Zwule:
18-7-2017

Onderweg had ik in de planning opgenomen om af en toe een camping op te zoeken om te kunnen douchen en de was te doen en dus reden we naar deze camping. Als we er aankomen zie ik pas het bordje "kemping Zwule" en besef ik me pas dat dit wel héél toevallig is, die blauwvingers kom je dus ook hier nog tegen. het is een leuke camping alleen moet je wel héél veel geduld hebben om een wasmachine te pakken te krijgen hier.

Kemp Katovice:

Een ander verhaal is dit op de volgende camping waar we overnachten, deze camping blijkt een camping te zijn voor kanoclubs en dát maak je maar één keer in je leven mee.

Het is er rustig als we aankomen maar opeens... staat het er bómvol en deinzen ze er niet voor terug om bijna onder je luifel te gaan zitten zonnen, en worden we volledig ingesloten.

Als het tijd is om te eten steek ik het kampvuurtje aan vlak voor de camper en rook de brutale zonaanbidders uit, enkele ogenblikken later is ons "terrasje" weer hélemaal van ons )

Pilsen:
21-7-2017

Pilsen brouwerij:

In de inleiding had ik het al over de oorsprong van onze tegenwoordige pilsjes en die zijn dus in deze stad Plzen (Pilsen) ontstaan.

De huidige brouwerij van het bekende bier is al enige tijd in handen van de Amerikanen die na de tweede wereldoorlog het recept van het Budvar bier meenamen naar de USA en het daar als hun eigen Budweiser gingen brouwen en in de handel brachten. Na jarenlange juridische strijd is inmiddels aangetoond dat het Budweiser bier hier vandaan komt en een rechter heeft een uitspraak gedaan waarmee het recht op de merknaam weer terug is bij de brouwer in Plzen. Budweiser mag de naam blijven voeren maar daar blijft het bij en de Amerikanen moesten erkennen dat hun bier door brutale diefstal was verkregen.

We bezoeken de brouwerij in een uitgebreide rondleiding en leren er veel over het bier en de toestanden er omheen, in de kelder staan enkele eikenhouten vaten waarin het oorspronkelijke bier ( het moeder recept ) nog steeds wordt gebrouwen en in leven word gehouden om een smaak en kwaliteit ijkpunt te hebben waaraan het huidige gebrouwen bier aan moet voldoen.

Het ondergrondse bier museum:

Omdat we natuurlijk graag de héle geschiedenis van het pilsener bier en de brouwersoorsprong willen bekijken kopen we een kaartje voor het ondergrondse biermuseum dat zich in de oude, oorspronkelijke,  gangenstelsels onder de stad bevind.
De rondleiding is erg leerzaam en we zien en horen hoe de geschiedenis rond het bier zich er vormde en wat de, soms ongezonde, gevolgen ervan waren. Iedere "brouwer" had in die tijd zijn eigen waterput en die raakten natuurlijk nogal eens vervuild waardoor de hele stad en omstreken aan kwalijke darmziektes leed.

Toen het stadsbestuur vond dat dáár een eind aan moest komen werd de brouw corporatie opgericht en werd er met een aantal brouwers besloten het bier voortaan onder toezicht in de brouwerij van Plzen te brouwen.

De toer duurt bijna 2 uur en de gids neemt voldoende tijd om het een en ander uit te leggen en iedereen krijgt voldoende tijd om er wat foto's te maken, wat in de meeste musea van dit soort niet mag.

De kelders en gangen zijn eindeloos lang en als we horen dat we slechts een klein deel, ongeveer een tiende, van alles gezien hebben zijn we verbaasd dat er minstens nog tien keer zoveel aan gangen moet zijn.

De meeste gangen zijn afgesloten voor publiek vanwege de veiligheid en worden alleen geopend voor inspecties van de nog aanwezige zwaar vervuilde waterbronnen.

Oude mijn:

22-7-2017

Ergens in de buurt van Pilsen ligt een oude goudmijn die tegenwoordig als museum toegankelijk is, het museum wordt gerund door vrijwilligers die er op het terrein verschillende oude gereedschappen en voertuigen hebben staan.

De voertuigen en het oude gereedschap worden niet onderhouden en staan weg te roesten in de open lucht.

Er komen wel een behoorlijke hoeveelheid toeristen en het museum is erg in trek bij de lokale bevolking, kennelijk is dit ooit een mijn van grote betekenis geweest afgaande op de aantallen mensen die er toch komen.

Op vaste tijden rijd er een treintje over het terrein die je een klein deel van het terrein laat zien en we nemen natuurlijk ook een ritje.

Velka Amerika:
23-7-2017

Op enkele plaatsen in Tsjechië is er ook een ander soort van mijnbouw, de dagbouwmijn, of afgraving, waar kostbare grondstoffen worden gewonnen.

Één van die verlaten mijnen is Velka Amerika, een groot diep gat dat is achtergelaten nadat er de rijkdommen zijn uitgehaald en wat er nu overgelaten is aan de natuur.
Het water in de oude mijn is er felblauw van kleur door de "waardeloze" mineralen die bij de winning van de kostbare grondstoffen zijn achtergebleven. Het is er te steil en levensgevaarlijk om er in af te dalen en het eerste stuk van wat ooit een toegangsweg was is door opzettelijke instorting onklaar gemaakt.

Je kan volledig rond de afgraving lopen maar nérgens kan je een veilige toegang vinden en bovendien kan je niet in de buurt van de afgraving komen omdat alles is afgezet met draad én rondom de afgraving een gigantische hoeveelheid stekelige heggen en struiken zijn geplant om maar vooral te voorkomen dat er zich ook maar iemand in de buurt waagt.

Praag:
24 t/m 26-7-2017

Het hoofddoel van deze reis was de stad Praag omdat Marianne daar graag eens heen wilde en er wilde rondwandelen in de zo aangeprezen wereldstad. Omdat er bij Praag een paar goede camperplaatsen zouden zijn volgens de gidsen was er een plek gereserveerd op de camperplaats Praag. Als we er de eerste nacht hebben doorgebracht, hutje mutje tegen elkaar en de uitbater plaatste er zóveel campers dat de veiligheid er nu vér te zoeken was, horen we dat er 's nachts in maar liefst zés campers is ingebroken en dat een ouder echtpaar onder bedreiging van een vuurwapen werd berooft van hun sieraden, geld en kostbaarheden. We spreken af dat we Praag in één dag zullen gaan bekijken en er dan als de wiedeweerga vandoor willen omdat de veiligheid hier kennelijk niet gegarandeerd kan worden ondanks de hekken die het terrein afsluiten. Als we op pad gaan en in Praag rondwandelen is er kennelijk politie op het terrein geweest en zijn de veiligheidsmaatregelen aangescherpt dus blijven we nog een paar nachtjes zo is het plan. Voor de rest van ons verblijf is het er rustig en worden er geen inbraken meer gepleegd en staan we er veilig.

Na de eerste dag een deel van Praag te hebben bekeken is het nu de beurt aan het meer toeristische deel en gaan we op weg naar het Keizerlijk paleis en de Karlsbrug.

De brug is rijk versiert met standbeelden en op het midden van de brug is er een beeld dat je moet aanraken zodat je voor de rest van je leven gelukkig zult zijn. Als inmiddels "volleerde" toeristen doen we dat natuurlijk ook even.

De trap naar het paleis lijkt oneindig en er komt geen eind aan de taaie klim, de treden zijn ongelukkig geplaatst zodat je geen fijn ritme kan vinden en elke 15 treden afgemat moet stoppen om uit te rusten. Na, volgens mij, ruim 500 treden zijn we boven en ontdekken pas dán dat we er ook met een bus naartoe hadden kunnen rijden &^$$@#@$@^@*. Ik sla mezelf nog nét niet voor mijn kop maar het scheelt niet veel.

Het bezoek aan het paleis is mooi en we hebben er nog genoeg ruimte totdat de échte stroom toeristen op gang komt en we niet langer fijn kunnen wandelen.

Gouden straatje:

Ook het gouden straatje, dat zich binnen de muren van het paleis bevindt, krijgt van ons een bezoek en we kijken onze ogen uit in de kleine huisjes waar zich een mooi museum heeft gevestigd en je kan zien hoe men er vroeger leefde en werkte. Helaas zijn er honderden foto's hiervan verloren gegaan en moeten we het doen met een paar foto's die geleend zijn van het www, met dank aan de eigenaars.

Loket, burcht:
28-7-2017

Zoals we vaak doen bezoeken we ook deze keer weer een aantal kastelen of burchten en deze keer valt de eer te beurt aan het kasteel van Loket. Het is een middeleeuws familiekasteel dat nog in voortreffelijke staat verkeert en bovendien in constante restauratie is.

We kunnen slechts een klein deel van het binnenste bekijken vanwege een geplande trouwerij en dus blijft het bij wat gangen en een enkel vertrekje.

Het is er sober ingericht en laat een heel ander soort adel zien dan wat we van onder andere Duitsland en Oostenrijk kennen. De ingetogenheid en soberheid heeft mede te maken aan de leefwijze en de verbondenheid met de natuur.

Rovna, mijn bezichtiging:
28-7-2017

In de planning stond er nog een bezoek aan een oude mijn en als we er aankomen blijkt het een kleine mijn te zijn die nog niet zo erg lang geopend is. Het ontvangstgebouw is nieuw en nog niet helemaal volledig ingericht. De gids is een zoon van de oprichter van het museum ( ze doen hier werkelijk bijna alles om wat extra te verdienen ) en hij leidt ons rond in de mijn.

D mijn is niet écht goed toegankelijk voor iemand die minder goed ter been is en op sommige plekken hebben we het er behoorlijk moeilijk. Als de gids dat merkt probeert hij er nog wat moois van te maken aar kort hij de toer flink in omdat er een flink deel voor óns ondoenlijk zal zijn. Als hij vraagt of we het willen wagen slaan we dat netjes af en wordt de toer ingekort.

Autokemp Baldi:
29-7-2017

Op autokemp Baldi kunnen we weer eens héérlijk douchen én hebben we de gelegenheid om de was te doen. 's Avonds word de bbq aangestoken en na het eten zitten we aan het meer te genieten van het uitzicht.

Als de zon ondergaat voltrekt zich een kleurenspel dat we nog niet eerder hebben gezien, het is onvoorstelbaar mooi en zelfs zó mooi dat we er allebei tranen van in de ogen krijgen, dat we dit mogen meemaken.

Ik laat de onderstaande foto's voor zichzelf spreken en als ik dit verhaal typ komen de mooie herinneringen weer levensecht naar boven.

Klik vooral eens op de panoramafoto en geniet zo ook van dit prachtige moment van onze vakantie.

Denk er aan dat op álle foto's copyright rust en dat u géén toestemming heeft deze te gebruiken of te downloaden voor eigen óf commercieel gebruik.

Marianska Lazne, Mariënbad:
29-7-2017

Mariënbad is de grootste en populairste kuurstad van Tsjechië en al vanaf de 17e eeuw word het als kuuroord gebruikt.

Een bezoek aan Mariënbad is dus ook in de planning opgenomen en we wandelen er door de prachtige stad en op het centrale plein genieten we van een stralende dag met volop zon. Omdat het al geruime tijd bloedheet is zoeken we af en toe de schaduw op en nemen we wat extra rust en zorgen voor voldeonde te drinken.

We bekijken de Colonnade van binnen en van buiten en natuurlijk ook de fontein en ik vergaap me aan de prachtige bouwstijl van bijna alle gebouwen, hier leeft geld, hier was de adel de baas en dát kan je heden ten dage goed zien.

Alhoewel Mariënbad niet de laatste stop van deze vakantie is en we onderweg naar huis nog enkele mooie camperplaatsen of campings zullen bezoeken is het wel het einde van de vakantie in Tsjechië.

Het land is zó uitgestrekt en er is zó veel te zien dat we er zéker nog eens terug keren, nu we een deel van het noordelijke en het westelijk Tsjechië gezien hebben zijn we benieuwd naar het oostelijke deel en voorál dáár waar het grenst aan Slowakije en het iets zuidelijk gelegen deel van Polen.

De plannen voor de volgende zomervakantie zijn al gedeeltelijk in voorbereiding en zou ons via de Ostsee naar Polen moeten brengen, maar voor nu,... Op naar huis.